Onani og kærlighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt du skriver her på børne telefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål til onani og kærlighed så du er bestemt ikke alene.

Jeg skal prøve at svar på dit spørgsmål om den følelse du får, men det kan være lidt svært ud fra en skreven beskrivelse, hvor jeg jo ikke kan stille dig spørgsmål.

For mig lyder det som om du måske oplever ufrivilligt rejsninger. Det er sådanset helt normalt i din alder. Da din krop stadig er i gang med at udvikle sig, har den ikke så god kontrol, som den vil have senere. Du betyder, at du vil opleve, at din tissemand bliver stiv (hvilket nok giver dig den mærkelige følelse) på de særeste tidspunkter, der ikke har noget at gøre med hvor eller hvad du laver.

Det kan være ret ubehageligt, og jeg kan godt forstå, det føles træls. Det er andre metoder, du kan prøve, for at få følelsen væk – så du ikke er tvunget til at onanere. Du kan prøve at fokusere dine tanker på noget helt andet – måske lidt kedeligt – fx hvad du fik til aftensmad i sidste uge; så længe det kedelige emne kan lede dine tanker væk og få din krop (og dermed din tissemand) til at falde til ro. Du kan også prøve at tage nogle dybe indåndinger i lidt tid og fokuser på dit åndedræt.

Hvis intet af det virker, kan du altid prøve at snakke med din læge om det. Jeg ved godt det kan være svært, og at du synes det er pinligt at snakke om, men du har ikke noget at skamme dig over. Det er helt normal at have spørgsmål om sin krop. Din læge ved meget om den slags, og er vant til at snakke om det. Han/Hun behøver heller ikke fortælle dine forældre, hvad I snakker om, med mindre der er noget galt.

Du kan læse mere om kroppen her vis du har løst

Angående din følelse af ensomhed, så ved jeg det kan være meget hårdt, og kan godt forstå dit ønske om et forhold. Du skriver ikke så meget om det. Men det råd jeg vil give dig er, at hvis du allerede har en pige i tankerne, synes jeg, du skal prøve at fortælle hende at du kan lide hende. Jeg ved det kan værre svært, men nogle gange er det bedst bare at få åbnet op og få gjort noget i stedet for at holde sig tilbage og forblive i ensomhed.

Måske kan vores scoreguide hjælp dig her

Jeg håber mit svar kan hjælp dig, husk på, at der ikke er noget unormalt ved dig. Og det kan godt være, der er langt fra 8 år til 11 år, men du er stadig i starten af puberteten.  Selv om det kan være pinligt at snakke om, så et det helt normalt at have spørgsmål, og det er meget modigt, at du skriver ind til os.

Du kan altid skrive ind til os igen eller ringe på 116111

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?