Brev
Sex uden mens
Hej BB,
Jeg er en pige på 14 (jomfru) der ikke har fået mens endu,
min mor fik meget sent sin mens, og det tror jeg også jeg gør…
Men hvis jeg har sex før min mens hvad så?
Kan der ske noget ved det?
Er det dumt?
Jeg har ingen kæreste men jeg regner med snart at have lyst til sex…
Hilsen M
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak for dit brev. Du kan sagtens have sex, før du har fået din menstruation. Men det er vigtigt, at du alligevel beskytter dig (med kondom), for der kan godt være en risiko for at blive gravid, selv om man ikke har fået sin menstruation. Hvis man er tæt på at få den f.eks.
Desuden beskytter kondom også mod kønssygdomme, så det er en rigtig god ide at bruge, når man er sammen med en for første gang.
Jeg vil ønske dig held og lykke med at finde en kæreste - men husk, at den første gang bliver ofte den bedste oplevelse, hvis det er med en, man kender godt. Så tænk måske på at lære din kæreste rigtig godt at kende først - og bliv trygge ved hinandens kroppe ved at kæle og nusse, inden I tager skridtet videre. Jeg kan godt forstå din nysgerrighed, men tag den med ro og mærk efter, hvor dine grænser går.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?