Brev
Sex + selvmordstanker?
Hej
Jeg er en pige på snart 16, og jeg har en sød kæreste. Vi har kendt hinanden i et par måneder og jeg ved at han gerne vil have sex med mig. Han siger dog at vi ikke skal gøre det hvis jeg ike har lyst. Jeg er jomfru, det er han ikke.
Mit problem er bare at mit selvværd er simpelthen så lavt. Det har det altid været og jeg har lært at leve med det. Men når man har så lavt selvværd at selvmord har kørt gennem ens hoved konstant i næsten 2 år, er det svært at føle sig lækker, sød, god nok og ikke mindst sexet.
Jeg føler mig som en sæk kartofler når vi ligger i sengen og kysser. Føler at hvis jeg tager mig sammen og siger at jeg er klar til sex, vil han grine af mig fordi jeg da slet ikke er sexet nok. Måske vil det hele bare blive akavet og så sker det aldrig.
Jeg vil gerne have sex med ham, eller det tror jeg da, at jeg vil. Men jeg er både bange for at gøre noget forkert og nervøs over det. Pga mine dårlige tanker om mig selv, har jeg svært ved at tro at han kan synes jeg er lækker. Har en mistanke om at han bare er liderlig, og egentlig er ligeglad med om det er med mig eller en hvilken som helst anden pige.
Samtidig med at jeg gerne vil have sex, vil jeg også gerne bare have et forhold hvor sex ikke gør nogen forskel. Jeg er lidt bange for at hvis vi har sex, kan vi ikke længere sove sammen uden at have sex og han hele tiden vil gøre det. Det ønsker jeg ikke. Jeg vil bare gerne prøve det og finde ud af hvordan det er.
Selvfølgelig tænker jeg at vi skal have sex flere gange, men bare ikke KONSTANT. Jeg er bange for at hvis jeg fortæller ham dette, vil han ikke se nok i mig, og gå sin vej. Finde en der kan tilfredsstille ham bedre end jeg kan.
Så ja, jeg har lidt fordkellige problemer med den her nye verden. Hvad skal jeg gøre?
Kan man have sex og føle sig pisse lækker, samtidig med at man bare føler sig helt forkert og ved siden af sig selv…?
Please hjælp
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 16
At have så lavt selvværd, at man tænker på selvmord, er alvorligt. Derfor tænker jeg, at du måske skal have hjælp til at ændre dit syn på dig selv. Det er ikke bare noget, du ”skal leve med”. Det må du aldrig tro.
Jeg kan forstå, at du har fundet dig en kæreste, som du overvejer at have sex med. I den forbindelse er det helt naturligt at have mange tanker ”om den nye verden”. Men jeg tror, at du skal lade være med at tænke, at han kun er sammen med dig, ”fordi han er liderlig”. Hvis det bare var det, det handlede om, mon så ikke han havde fundet en anden? Han er sammen med dig, fordi han kan lide den, du er. Præcis, som du er! Derfor må du tro på ham, når han siger, at I ikke skal have sex, så længe du ikke har lyst.
Mon du har fortalt ham, hvordan du har det? Hvis ikke, kunne du måske fortælle ham, hvad du går og tænker? Hvad tror du, han vil sige, hvis du fortæller ham, at du er bange for at have sex med ham, fordi du ikke føler, at du er sexet nok? Fordi du ikke føler, at du er god nok? Sådan en snak kan måske hjælpe dig og give dig mulighed for at høre, hvad han tænker. Så skal du ikke kun "gætte" på, hvad det mon er, han tænker. Og husk, at selvom I taler om sex, så behøver det slet ikke at betyde, at I skal have det lige nu. Det kan sagtens være, at du har brug for længere tid.
Jeg har også brug for at fortælle dig, at ingen nødvendigvis er sexet, første gang de prøver noget. Det må du ikke tro. De fleste voksne, der tænker tilbage på deres første gang, vil næppe kalde sig selv sexede. At føle sig sexet er noget, man lærer at føle sig. Det er ikke bare noget, man er. Det er noget, man lærer, når man er sammen med nogen, som man stoler på. Og det kan føles på mange måde. Meget ofte kommer det inde fra og fordi, at den man er sammen med, er god til at få en til at føle sig sexet. Så det er også noget, som din kæreste kan være opmærksom på.
Hvis I ender med at have sex, er det heller ikke lig med, at I skal have det hver gang, I ses. I skal kun være sammen, når I begge har lyst. Men hvem ved, måske er det pludselig dig, der har mest lyst til sex?
Jeg håber, at du har fået nogle svar. Du må aldrig tænke, at du ikke er god nok. Det er du helt sikkert. Du er nemlig dig. Det skal du sige til dig selv, så det er det, der bliver ”sandheden” – og ikke de tanker, som du tænker om dig selv lige nu. Hvis du har lyst, kan du måske overveje, om du også skal tale med en voksen om dine tanker? Måske dine forældre, en lærer eller en anden voksen? At have selvmordstanker er nemlig aldrig noget, man må gå alene med.
Hvis du har brug for det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på sms eller chat.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen