Brev
Sex og seksualitet
Jeg har det med at jeg rigtig gerne vil kigge efter drenge men piger har det bare osse med lige at falde i min smag. Jeg er seriøst bange for at falde for en af mit eget køn. Da min far altid har brokket sig over hvor unaturligt det er.
Jeg er allerede faldet for en pige en gang men det var aldrig sex eller noget men mere kys og kærtegn. Men med drenge er det mere sex og det jeg ved ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. Jeg har ingen at snakke med det om.
Jeg føler mig som et misfoster. Jeg har altid været anderledes og det er jeg blevet mobbet med i over 9år. Jeg er blevet mobbet af lærer og elever på skolerne jeg har gået på.
Jeg føler mig bare mere ulækker, grim og unaturlig nu fordi jeg tvivler på om jeg er til drenge eller piger. Jeg har altid været drenget og har brug for en der kan holde mig ned med mindre jeg skal have styringen. Hvad skal jeg gøre? Hvem er jeg? Jeg har ingen at tale med.
Hilsen den pige der nu er usikker på sig selv igen!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit ærlige brev. Jeg er rigtig glad for, at du midt i din tvivl har modet til at skrive ind til os. Dit brev er et vigtigt brev – også for andre som står i samme situation som dig. Du skriver, at du ikke har nogen omkring dig, som du kan tale med om det, som sker i dit liv lige nu. At du derfor vælger at skrive ind til os, fortæller mig, at du har en stor portion mod og vilje til at søge hjælp.
Du skriver, at du er seriøst bange for at falde for en pige, og jeg kan godt forstå din frygt, hvis din fars holdninger til det at være forelsket i en af samme køn, kører rundt i dit hoved. Jeg ved ikke, hvad mere din far har sagt? Og heller ikke hvordan du har det med din far? Men ud fra det, du skriver om ham, kan jeg sagtens forstå, hvis det er svært at fortælle ham om din tvivl.
Det lyder til, at du står meget alene med dine oplevelser og din tvivl, og jeg tror, det er vigtigt, hvis du kan finde frem til en eller flere personer, du kan tale med. Hvis du har mod på det, er du meget velkommen til at ringe til os eller chatte med os her på BørneTelefonen (tlf 116 111).
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på din oplevelse med pigen, du faldt for. Du skriver ikke, hvordan det føltes, om det var en rar oplevelse, eller hvad der skete bagefter. Mon du stadigvæk har kontakt til hende? Måske du har lyst til at tale med hende om det både at være tiltrukket af drenge og piger? Ville det mon være en lettelse for dig?
Med drenge skriver du, at det handler mere om sex, og at du ikke ved, hvad du skal gøre af dig selv. Jeg tænker på, om du har haft nogle dårlige oplevelser med drenge og sex? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå, at det skaber endnu mere tvivl hos dig.
Du skriver, at du føler dig ulækker, grim og unaturlig. Hvor lang tid har du mon gået rundt med de følelser? Når jeg læser dine ord, får jeg en fornemmelse af, at du er meget hård ved dig selv, og at det er svært for dig både at være forelsket i piger og drenge. Det får mig til at tænke på, hvordan der mon tales om sex og kærester i din omgangskreds – blandt dine venner eller i skolen, hvis du stadig går i skole? Er der plads til, at man kan forelske sig i den eller dem man vil, også hvis det er en af samme køn? Måske oplever du, at du skal passe ned i en bestemt kasse for at høre til? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå, at du kan føle dig anderledes. Og jeg tænker, at du måske ikke er den eneste, der kan have den følelse. Så måske kunne det være rart, hvis jeres lærere hjalp jer med at få snakket om, hvordan tonen mellem jer er - og hvordan I kan skabe et fællesskab, hvor alle kan være trygge. Hvad mon du tænker om det?
Jeg kan forstå på dit brev, at du har skiftet skole pga. mobning. Du skriver ikke så meget om dine skoleskift, og jeg bliver bekymret for, om du har snakket med nogen om mobbeepisoderne. Når du skriver, at du føler dig som et misfoster, får jeg den tanke, at det kunne være en hjælp for dig også at snakke med os om dine oplevelser med skoleskift og mobning. Selvom det måske ikke står på længere, tror jeg stadigvæk det er vigtigt, at du får hjælp til at bearbejde dårlige oplevelser. Jeg håber, du har lyst til at ringe til os eller chatte med os.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?