Brev
Sex og seksualitet
Jeg går med et problem og tænker meget over det til tider. Jeg er en ung pige på 15 år gammel, bliver snart 16 år. Jeg er lidt i tvivl omkring min seksualitet.
Min første kæreste fik jeg da jeg var 13 år og han var 14 år. Vi havde tit sex og det var rigtig dejligt. havde tit lyst til at være sammen med ham. Men vi er ikke sammen mere det er lang tid siden nu vi slog op. Og har haft andre kærester siden men har haft svært ved at slappe af og nyde det med de andre kærester.
Men her kommer problemet.. Jeg tænder meget på sex med en fyr og alt det. Men noglegange tænder jeg også på at se film med kvinder og mænd der er sammen. Jeg tænder ikke rigtig på at 2 piger er sammen. Jeg ved ikke hvad der er galt. Har ikke rigtigt tænkt så meget over det for nogle år siden men tænker vildt meget over det fortiden.
Jeg får helt kvalme ved tanken hvis jeg skulle være sammen i et forhold med en anden pige eller hvis jeg var lesbisk. Men kan godt lide at tænke på det 🙁 men ville aldrig gøre det fordi det er mærkeligt/forkert for mig. Jeg vil ikke være lesbisk vil helst være heteroseksuel. Men er man lesbisk bare fordi man kan lide at se film med piger og fyre sammen eller gør mange det?
Hilsen den forvirrede pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære snart 16-årige pige
J
Mange tak for dit ærlige brev. Jeg er rigtig glad for, at du midt i din tvivl har modet til at skrive ind til os.
Du skriver, at du ikke vil være lesbisk og at det vil være mærkeligt og forkert for dig. Jeg vil gerne starte med at skrive, at alle er meget forskellige, og hvis det ikke føles rigtigt for dig, at skulle falde for en pige.. Så er det, dét helt rigtige for dig at være sammen med
drenge..
Selvom du ikke har haft det på samme måde med de kærester, du har haft efter din første kæreste, behøver det ikke betyde der er noget galt. Men måske har du bare ikke været lige så glad for dem, som du var for ham?
I forhold til dit spørgsmål om film med piger og fyre, der er sammen, kan jeg roligt fortælle dig, at det er helt normalt, og der ER mange der lige som dig, gerne vil være sammen med fyre, men som bliver tændt af at se en film hvor en fyr og en/ flere piger er sammen.. Umiddelbart er det som oftest fordi man spejler noget af det man ser i filmen.. Altså en pige (dig) der er sammen med en fyr… Der kan dog ofte være mange ting i de film, som man ikke har lyst til at prøve selv, men som stadig godt kan fascinere og tænde en.
Jeg kan endda fortælle dig, at der også er mange piger, som er til drenge, som ser film hvor to piger er sammen og tænder på det, men ikke har lyst til selv at være sammen med en pige selv.. Hvis du gerne vil vide lidt mere, eller er bare er lidt nysgerrig, kan du evt. Kigge på denne hjemmeside www.sexlinien.dk, de har også en telefonrådgivning Tlf.: 70 20 22 66 der kan man ringe anonymt mellem mandag og fredag fra 15-17.
Det lyder til, at du står meget alene med dine oplevelser og din tvivl, måske det ville være en god ide, hvis du kan finde frem til en eller flere personer, du kan tale med? Hvis du har mod på det, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen (tlf 116 111). eller skrive på BørneChatten.
Jeg håber rigtigt meget, at du kan bruge mit svar.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?