Brev
sex
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en kæreste som jeg gerne vil dyrke sex med, men der er bare det problem at jeg ikke tror at jeg kan få hans pik op.. Jeg har prøvet at stikke min finger op og det er bare som om at jeg ikke rigtig kan få mere op end det, og det er rigtig træls, for jeg har lysten til det mega!
og bliver vildt liderlig når jeg er sammen med ham, er bare bange for at hvis vi så går igang, at jeg så ikke kan få den op.. Han er ikke jomfru. Min tidligere ekskæreste ville jeg også dyrke sex med, vi prøvede så også, men det gjorde simpelthen så ondt, at vi måtte stoppe! og er bare så bange for at det sker igen, ved ikke hvad jeg skal gøre.. Og jo, jeg er parat
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls, når nu du føler dig parat til at tage det næste skridt sammen med din kæreste.
Jeg tænker, at det er helt naturligt, at det ikke føles som om, der er så meget plads… Det er helt normalt, at det kan gøre ondt at have sex de første par gange, så jeg tænker, at I skal forsøge jer frem stille og roligt og sørge for at snakke om undervejs, hvordan det føles (for jer begge to). Måske skal I prøve et par gange, før du vil mærke, at det føles rart. Det er også en god idé at være opmærksom på, at du (og din kærestes pik) ikke er for tør, for så kan det godt føles ubehageligt.
Jeg kan godt forstå, at du er bange for, at I bliver nødt til at stoppe… Det kan være en mærkelig følelse at tænke tilbage på noget, der gjorde rigtig ondt, men som man alligevel har lyst til at gøre igen. (Måske undrer det dig også, hvis veninder har fortalt om, at deres første gang var rart…?)
Kunne det mon være rart for dig at snakke lidt med din kæreste om, at du er lidt nervøs for, om det gør ondt, før I prøver igen, så han også ved, at han skal passe på? Ville du kunne sige det til ham? (Du behøver måske ikke at sige, at du har prøvet med din ekskæreste, hvis du ikke har lyst til, at han skal vide noget om det…) Det er meget naturligt at være lidt anspændt de første gange, så jeg tænker, at det vil virke meget naturligt, hvis I snakker lidt om det.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag til at finde ud af det hele, og du er selvfølgelig velkommen til at skrive her til igen eller til UngeChatten. Du kan måske også få glæde af at kigge lidt på http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=22840, hvor du kan læse om andre unges oplevelser med sex og om, hvorfor det gør ondt, og hvad man kan gøre. Sexlinien har også en brevkasse og en telefonrådgivning, hvor du kan ringe anonymt.
Bedste hilsner, BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?