seksualitet lesbisk eller bi

Hej brevkasse

Jeg er 17 år, for ca. et halv år siden fik jeg en kæreste som var pige ligesom jeg selv, jeg har haft et par andre drenge kærester, men jeg har aldrig følt det så rigtigt som hende her jeg var sammen med.

Mit problem er bare jeg ved ikke om jeg er biseksuel eller lesbisk?

Jeg været i seng forskellige drenge, men nu hvor jeg tænker tilbage på det får jeg det helt dårligt, og jeg har ingen ide om hvorfor.

Jeg følte bare det var det helt rigtige for mig at være sammen med en pige, og når jeg forstiller mig selv ud i fremtiden føler jeg også bare at jeg skal leve mit liv sammen med en pige.

Min mor og mine venner ved godt at jeg er til piger, men jeg ved bare ikke selv om jeg kun er til piger eller om jeg også er til drenge, for hvis jeg ligsom vil offentliggøre det skal jeg jo vide hvad jeg er, hvis jeg kommer ud og siger jeg er til piger vil det jo være underligt hvis jeg lidt tid efter finder ud af at jeg godt kan lide drenge.

hvad skal jeg gøre?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Det dér med at finde ud af, hvad man er til, kan være ret forvirrende. Især hvis man har oplevet, at man har været forelsket i, eller sammen med, personer af forskellig køn.

Der er mange, der er sammen med personer af forskellig køn. Og det kan godt være forvirrende ikke at kunne sige ’Jeg er til piger’ eller ’Jeg er til drenge’. Men det dér med at bestemme sin seksualitet og sige ’Det er helt sikkert dét her, jeg er til’, kan være ret svært. For nogen tager det tid.

Nogle mennesker er heteroseksuelle hele livet, andre er homoseksuelle hele livet. Nogle er biseksuelle hele livet. Og der er mange, der oplever, at de er heteroseksuelle i mange år, men som så pludselig bliver interesseret i deres eget køn og identificerer sig med at være enten homo- eller biseksuelle.

Seksualitet er nemlig noget, der kan ændre sig hele livet igennem. I perioder kan man føle sig tiltrukket af ét køn, og i andre perioder af et andet køn. Man kan også føle sig skiftevis tiltrukket af forskellige køn.

Selvom det kunne være rigtig rart at melde ud til hele verden, at ’Jeg er til dét her’, så kan det give lidt mere frihed og ro, hvis man prøver at ’være sig selv’ uden at sætte et bestemt ord på. Hvis det hjælper, kan man kalde sig selv ’biseksuel’, for så er der plads til, at man kan forelske sig i alle køn – og det er der så ikke nogen, der vil blive ’overraskede’ over. Så kan det godt være, at du kun forelsker dig i piger og kvinder resten af dit liv og måske på et tidspunkt, føler dig 100% lesbisk - og det er helt okay.

Man behøver ikke fra start at have meldt ud, om man er til det ene eller det andet. Det kan komme helt af sig selv – selvom det kan være frustrerende, at man ikke bare kan melde noget ud. Måske kan du tale med din kæreste om, hvad hun tænker om det?

Hvis man tænker over det, så er der jo heller ikke nogen heteroseksuelle, der behøver at melde ud, om de er til mørkhårede, lyshårede, generte eller højlydte. Jeg ved godt, at det ikke helt er det samme, men måske kan du se lidt sådan på det? Når man tænker over det, er det jo de mennesker og deres personligheder, man forelsker sig i, der betyder noget – og ikke deres seksualitet.

Jeg håber, at du kan bruge svaret her, og at du har lyst til at give dig selv lidt tålmodighed. Se om du kan prøve, ikke at gå så meget op i, om du er biseksuel, lesbisk eller noget helt andet. Og i stedet bare nyde de forelskelser, du oplever.

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?