Brev
Porno
Hej så porno for første gang, og det var så klamt.
Jeg fortryder det virkelig, da jeg så lidt porno og så stod der at det kostede penge. Der tænkte jeg shit, fordi jeg var bange for min mor ville finde ud af det, da hun har betalt for mit simkort og min mobil. Men hun har ikke sagt noget, jeg har heller ikke set hende gå ind på sin e-Boks, fordi det plejer hun at vise.
Jeg er begyndt med at onanere og det er dejligt, jeg er bare bange for at blive for afhængig, da jeg hørte at man godt kan blive for afhængig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg ved fra andre børn og unge, at man godt kan blive lidt ubehagelig tilpas, hvis man har set porno. Nogle bliver det, fordi de synes, at det de har set, var ubehageligt. Andre bliver det måske, fordi de tænker, at det har gjort noget forkert. De får dårlig samvittighed, føler, at de har gjort noget forkert.
Du skriver, at du synes, at det var klamt. Samtidig er du også nervøs for, om din mor skal betale for det. Mon det mest er fordi, at hun så vil finde ud af, at du har set porno?
Hvis man skal betale for noget på nettet, hvad end det er porno eller et par nye gummistøvler, så skal man indtaste en masse oplysninger f.eks. nummeret på et kreditkort. Det lyder det ikke som om, at du har gjort. Derfor tror jeg ikke, at din mor kommer til at skulle betale noget. Måske kan det berolige dig lidt? Hvis hun skulle finde ud af det, ved de fleste forældre godt, at mange børn og unge på et tidspunkt vil se porno. Så måske er det okay at tale med hende om det? Du har nemlig nogle gode tanker om det hele.
Der er ikke noget forkert i at se porno. Det er for nogen en naturlig del af, at undersøge ens seksualitet. Mange bruger det, når de skal onanere og lære deres egen seksualitet at kende. Så du har ikke gjort noget forkert, eller gjort noget, som du skal skamme dig over. Det er både fint at se porno, eller ikke have lyst til at bruge det. Det er op til en selv.
Men det der er vigtigt at huske på er, at porno ikke er virkelighed. Langt det meste porno er skuespil, og det er meget mere overdrevet og overspillet, end sex er i virkeligheden. Når man ser porno, kan man godt føle, at man skal se ud som dem i filmene, og gøre de samme ting, og kunne lide de samme ting. Men sådan er det ikke. Porno er for det meste lavet som fantasi – og ikke virkelighed. For at tage et eksempel, så tror mange kvinder/piger, at de skal få orgasme på et øjeblik, når de har set porno. Men virkeligheden er, at det kan være svært for de fleste at få en orgasme. Det tager for de fleste tid, ro og tryghed. En god idé kan være, at man også husker på at bruge sine egne tanker og fantasi, når man onanerer, så man ikke altid har brug for porno, hvis man f.eks. onanerer.
Du skriver, at du synes, at det er dejligt at onanere. Men at du er bange for at blive afhængig. Det skal du ikke være. Det er selvfølgelig godt, at du mærker efter, og er opmærksom på, om det du prøver af, bliver ved at være rart og ikke styrer dit liv. Men det er normalt, at man onanerer meget i din alder. Og at man måske godt i perioder, kan føle, at man er lidt afhængig af det. Men for det meste vil det gå over. Så længe det ikke styre dit liv, begynder at gøre ondt eller andet. Jeg tror, at det vil være tydeligt for dig, hvis du bliver afhængig. Så bare bliv ved at lytte til dig selv, dine grænser og lyster.
Du kan læse mere om sex og seksualitet her, og om porno her.
De bedste hilsner, BørneTelefonen.