Brev
Onani
Hej Børnebrevkassen!
Det er sådan at jeg fandt ud af så tidligt som i børnehaven hvordan man onanerede (“pudemetoden”). Det er først gået op for mig her for nogle måneder siden hvad det overhovedet var. Jeg har ikke fortalt det til nogen som helst for jeg ved at mine veninde vil enten fortelle det videre eller blive frastødt af det og vil ikke være sammen med mig.
Jeg syntes jeg føler mig hårdt dømt også fordi der faktisk var en periode hvor jeg prøvede at stoppe, men det er nok noget jeg kommer til at leve med. Jeg har før prøvet med bruseren, men jeg syntes det er ubehageligt? Er det fordi jeg måske gør noget forkert? Er der nogle typer som mig der bare ikke bryder sig om det?
Jeg har lært at kontrollere det, men syntes stadig det er pinligt hvis jeg bliver tændt af noget hvis jeg er hos min veninde eller sådan noget. Jeg havde også en fase hvor jeg følte mig sexsuelt tiltrukket af min bedste veninde, men følelsen er væk nu..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit dejlig brev her til BørneBrevkassen, det er godt du skriver hertil så du kan dele dine oplevelser med nogen.
Jeg får lyst til at fortælle dig, at det du gør, når du onanerer med din pude, er helt i orden. Der er ikke noget unormalt i at onanerer, og du har fundet en måde, hvor du synes, det er rart. Når du skriver, at du ikke bryder dig om at gøre det med en håndbruser, kan det være fordi det bare ikke er dig, og det er helt ok.
Du skriver, at du føler dig hårdt dømt, men det du gør, er helt normalt. Stort set alle mennesker onanerer, eller har prøvet det. I den alder du har, sker der en masse med din krop og den måde du ser og opfatter dig selv. Det er forandringer, der gør, at du følelsesmæssigt kan være lidt ude af ballance. Det er også forandringer der gør, at mange på din alder føler de er anderledes end resten.
Jeg ved ikke, om det er i den retning, du tænker om dig selv, men det er helt ok, at gøre det du gør. Hvor tit og hvordan man gør, er meget forskelligt, når dine veninder og dig ikke taler om det, er I måske alle lige generte.
Det kan være, at I snart skal have seksualundervisning i skolen, og der kan du måske få flere brugbare informationer ved at lytte. Måske har du svært ved at tale med dine veninder om dine oplevelser, hvis du har brug for at tale om det, kunne det måske være lidt ad gangen du fortalte.
Det kunne også være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der er også nogle rådgivere, der kan lytte til dig og måske kan du bruge nogle af deres råd.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?