Onani

Hej.

sagen er at jeg onanere enten én-to gange om ugen eller uger hvor jeg slet ikke gør det eller uger hvor jeg gøre det måske tre gange!

Der er tidspunkter hvor jeg har lyst til det mere end andre dage, fx hvis jeg lige er kommet fra skolen så synes jeg det virker afslappende og dejligt!

Jeg har gjort det i ca. 2 år, men problemet er at jeg kun bliver tændt når jeg ser porno, for altså jeg har ikke en fast partner jeg kan tænde på!

Jeg skammer mig ikke over at onanere men mere det med at jeg ser porno? Jeg føler det er lidt klamt og har hørt det er skadeligt for mit fremtidige sexliv,

jeg føler bare ikke at det har ændret min synspunkt på det rigtige sex, nu er jeg jo jomfru men jeg har da stadig styr på at samleje i virkeligheden omhandler følelser og kærlighed mellem to personer med naturlige kroppe og ikke kæmpe silikone bryster osv!

Jeg ved at sex i virkeligheden ikke drejer sig om penge for vi tænder jo som individer på hinanden hvis vi er forelsket og derfor har porno altså ikke ændret mit synspunkt!

Men jeg føler stadig at artikler, medier osv. Får en til at tænke om porno virkelig skal ses? Jeg vil heller stoppe nu end om 2 år, for jeg ved ikke at om det overhovedet er sundt for mig eller om det kan nå at ødelægge mit sexliv i fremtiden?

Hilsen 15 pige!;)

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15-pige

Jeg tror bestemt ikke, at det ødelægger dit sexliv i fremtiden, at du ser porno. Samtidig kan jeg godt forstå, at du bliver lidt bekymret, når du læser artikler, og undersøgelser om unge og porno.

Det er helt normalt at ornanere, og mange unge på din alder ser porno - både drenge og piger. Hvis du har lyst, kan du læse mere om det gennem dette link: http://www.sexlinien.dk/emneside-porno/unge-og-porno.aspxgg.

Du spørger om, det vil være en god ide at stoppe helt med at se porno. Det synes jeg ikke - men måske kan du prøve at skære lidt ned på det? Nogle kommer måske til at sætte højere forventninger til deres kroppe, og selve det at have sex, hvis de ser meget porno. Som du jo også skriver, er der jo stor forskel på porno og sex i virkeligheden. Når du bare husker på det, så tænker jeg bestemt ikke, at det er skadeligt for dit kommende sexliv.

Samtidig vil jeg råde dig til at udfordre dig selv lidt. Når jeg læser dit brev, kommer jeg nemlig til at tænke på, om det mon betyder noget for dig, at du er nødt til at se porno, før du kan blive tændt? Når man bliver forelsket og tiltrukket af hinanden, sker der en masse homonelle ting med vores kroppe. Så derfor vil det jo føles på en anden måde.

Jeg ved, at porno godt kan være vanedannede. Det bliver simpelthen en vane - ligesom at spise slik. Og vaner kan være svære at bryde. Men måske kunne du allligevel prøve at aftale med dig selv, at du prøvede at undgå porno hver anden eller tredje gang, du skal onanere. Jeg ved fra andre, som har skrevet ind til os, at nogle fx tænker på en kendt skuespiller, som de synes er lækker eller måske en del af en film, som man har set. På den måde bliver det mere en indre film, som kører inde i dit hoved, som er med til at tænde dig. Måske vil du efter noget tid opleve, at der skal mindre til at tænde dig. Men som sagt. Det tager altså lidt tid for os alle, når vi skal ændre vores vaner, så bær over med dig selv, hvis det er svært i starten.

Onani og porno kan være svært at tale med andre om. Men måske har du en god veninde, som du måske kan snakke med det om? Det er jo noget ganske naturligt for de fleste, selvom man ikke taler så meget om det. Men måske har I et emne i skolen eller noget lignede, hvor det kunne komme på tale, at du kunne snakke lidt med en veninde om, hvad hun tænker om porno fx? Jeg tror, at der er mange, som synes, det er lidt spændende.

Jeg vil i hvert fald gerne huske dig på, at det er en helt naturligt ting at onanere og ja også se porno. Så længe du bare bliver ved med at huske på, at sex i virkeligheden er helt anderledes. Og det har du jo helt styr på - det kan jeg se, når jeg læser dit brev!

Knus fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?