Brev
Hvad må man egentlig gøre med sin partner hvis man er 15 og kæresten er 14?
Jeg har tænkt og tænkt men kan ikke finde noget om det nogen steder på internettet
Det er alt sammen bare det samme med ‘samleje’ og ‘at have sex’ men det er slet ikke det jeg tænker over.
Jeg ved godt det er ulovligt for en 14 årig og en 15 årig at have sex men hvad kan man egentlig lave sexuelt sammen?
Altså ville det også være ulovligt hvis jeg så meget som rørte ved hendes bryster eller kan man i virkeligheden fx. Få finger eller omvendt og det ville være okay ifølge loven?
Er bare forvirret og vil meget gerne have svar.
Tak 🙂
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år.
Jeg kan sagtens forstå, at du er forvirret over reglerne for sex for personer under 15 år. Det kan godt være lidt svært at forstå, hvad det indebærer. Derfor er det helt vildt godt, at du skriver og spørger, så du kan blive klogere på, hvad det betyder.
Jeg vil gerne prøve at forklare dig det. Og hvis der er noget i mit svar, du ikke lige forstår, så er du meget velkommen til at ringe til os på 116111. Så kan vi uddybe det over telefonen – det er nogle gange nemmere.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år.
Jeg kan høre på dig, at du allerede har hørt om den seksuelle lavalder. Hvor er det sejt, at du selv har forsøgt at undersøge reglerne på internettet.
Du er bestemt ikke den første, der har haft svært ved at gennemskue loven. Vi får faktisk mange breve, der minder om dit.
Jeg uddyber derfor lige loven lidt mere, så det måske giver bedre mening for dig, hvad man må og ikke må.
Den seksuelle lavalder betyder helt kort, at personer over 15 år ikke må have sex med personer under 15 år.
Når loven siger “at have sex med”, så betyder det faktisk alle former for seksuel aktivitet. Det vil altså sige, at man heller ikke må røre ved bryster eller give finger eller noget andet.
Det betyder dog ikke, at man først må have sex, når man er 15. Unge under 15 år må gerne have sex med hinanden, hvis de begge har lyst og er enige om det.
Du og din kæreste er jævnaldrene
Hvis man er jævnaldrene, kan det ‘skubbe’ loven lidt til side. Hvis I har lyst til at være sammen med hinanden og giver samtykke, så er det nemlig meget sjældent noget, I bliver straffet for, selvom den ene er under den seksuelle lavalder.
Man skal dog sørge for at være helt sikker på, at begge personer har lyst – det skal man sådan set altid.
Måske vil det give lidt ro at læse dette. Reglerne kan være svære at forstå, men jeg håber, du kan se, at du og din kæreste gerne må være sammen, hvis I begge har lyst, netop fordi I  er jævnaldrende.
Dog kan det være en god idé at tale med sine forældre inden, hvis man er nervøs for, at de vil have noget imod det. Det kan måske godt føles akavet eller svært at tale om, men på den måde har I informeret dem inden.
Den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn mod seksuelle overgreb.
Der er mange unge kærestepar, som er frustrerede eller forvirrede over loven. Og det forstår jeg godt.
Men den er ikke lavet for at forbyde kærester at have sex med hinanden, selvom den ene er under 15 år. Hvis begge har lyst, er det som sagt som regel ikke et problem.
Men loven er lavet for at beskytte børn. Den er lavet for at sikre, at der ikke er nogen voksne, der udnytter børn seksuelt. Derfor kan man godt føle, at det går lidt ud over én som ung.
Men det er stadig rigtig vigtigt, at loven er der for at beskytte andre. Giver det mening?
Hvis du har brug for at vide mere:
Som sagt synes jeg, det er rigtig sejt, at du gerne vil kende reglerne. Det viser mig, at du er opmærksom på ikke at gøre noget ulovligt eller overtræde nogens grænser.
Måske har mit svar hjulpet dig til at forstå loven bedre? Det håber jeg.
Ellers kan du læse mere på vores hjemmeside: Spørgsmål til sex?
Du kan også kontakte Sexlinien. Kender du dem?
Det er lidt ligesom BørneTelefonen, hvor du kan ringe, chatte eller skrive til brevkassen med spørgsmål. Forskellen er bare, at de ved en hel masse om sex, pubertet, kroppen osv.
Derfor er de gode at kontakte, når man har spørgsmål, der fx handler om den seksuelle lavalder. Du er også anonym på Sexlinien, ligesom du er hos os.
Du kan også læse på deres hjemmeside om forskellige emner. Måske kan du fx bruge den her side: Seksuel lavalder?
Bliv endelig ved med at stille spørgsmål, når der er noget, du er i tvivl om. Det er kun godt at have styr på reglerne. Og vi sidder altid klar til hjælpe dig med at finde hoved og hale i det hele.
Kærlig hilsen BørneTelefonen