Brev
Min seksuelle fetishisme har taget over mit liv, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hej, jeg har et problem som jeg har gået alene rundt med de seneste år.
Jeg har nemlig fundet ud af at jeg tænder på bleer. Ikke børn, ikke børn i bleer, men selve “objektet”.
Det har virkelig gået lig på, fordi jeg skammer mig over det. Jeg ved godt at det ikke er noget der er i min kontrol. Men alligevel så er det noget som jeg har blevet nød til at leve med de seneste par år, og som jeg sikkert forsat skal leve med, måske resten af mit liv.
Det er også i sær et problem for mig i forhold til min religion. Jeg er kristen, og min familie er forholdsvis konservative når det kommer til deres syn på sex og sexualitet.
Jeg har over de sidste par år haft nogen binge, purge faser. Hvor jeg har halvt accepteret det, så endt ud i at se porno, det tog overhånd og jeg ender altid tilbage til skammen.
Det fylder mit liv, og jeg kan ikke have nogen seksuelle tanker, uden at der også er bleer involveret. Det er klamt, og jeg frygter for om jeg nogensinde ville kunne leve et sund sexliv med en partner.
Det her problem er selvfølgelig også et meget privat problem, så jeg har ikke rigtigt nogen jeg kan tale til om det.
Det er bare virkeligt drænende at jeg skal gå med det her selv. I sær nu hvor jeg er en ung teenager, og hormonerne bare går amok.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige du
Du fortæller, at du har gået rundt med problemet helt alene de seneste år. Jeg kan sagtens forstå, du føler dig drænet. Det er nemlig meget lang tid at gå helt alene med noget. Så hvor er det bare godt, at du skriver, så du kan dele dine tanker med mig.
Jeg gætter på, at grunden til du ikke har sagt det til nogen endnu, er, at du skammer dig over det – som du selv skriver. Jeg skulle lige til at sige det, men du forklarer det så godt selv; du ved allerede, at det ikke er under din kontrol. Så det er hverken noget, du kan gøre for eller skal give dig selv skyldfølelse over.
Desværre forsvinder tankerne ikke af det, og jeg kan sagtens forstå, du ønsker, at tankerne skal fylde mindre. Særligt fordi jeg fornemmer, at du måske kan synes, at tankerne er forkerte og skamfulde.
Jeg har i løbet af årene faktisk før talt med unge, som har haft den samme seksuelle fantasi om bleer som dig. Så du er ikke alene om at have bleer i de seksuelle tanker. Generelt så har vi alle vidt forskellige seksuelle fantasier. Vi fantaserer om forskellige køn, stillinger, steder at have sex osv.
En del af andre unge, der fortæller, de tænker på bleer, siger som dig, at de ikke kunne finde på at tale med nogen om det, fordi de skammer sig så meget over det.
Desværre er det også sådan, at tanker vi holder for os selv, ja, de kan nærmest ende med at eksplodere indeni. Sådan er det med de fleste undertrykte tanker.
Når der er noget, vi tænker, er forkert og holder for os selv, så kan det ofte få os til at blive helt besatte af tankerne.
Derfor håber jeg også, at det har føles som en lille lettelse at skrive til mig. Det er i hvert fald første skridt til at få det bedre og arbejde med at placere de seksuelle tanker et bedre sted i dit liv.
Du fortæller også, at det ikke kun bliver en skam i forhold til seksualitet generelt. For dig bliver det måske ekstra svært, fordi du er kristen og en del af en familie, hvor du ved, at det kan blive særligt svært at tale om.
Du beskriver, at det ofte foregår i faser. Du forsøger at acceptere det, så ser du porno, det tager overhånd, og så sidder du tilbage med skammen.
Jeg tænker, at din beskrivelse er en ret præcis måde at kortlægge afhængigheders faser helt generelt. Sådan er det også ofte, når man har svært ved at holde sig fra alkohol, stoffer, mad osv. Det er ret naturligt at gennemgå de her faser om og om igen.
Du skriver, at det konkret er objektet en ble, du tænder på. Jeg ville være bekymret, hvis det var børn i bleer, du tændte på, men det er det jo ikke. Fordi du selv understreger, at det er selve bleen, du tænder på, virker det til, at du er afklaret omkring, at det ikke handler om børn.
Skulle tankerne på et tidspunkt udvikle sig til også at handle om børn i bleer, så kan du læse lidt mere om det og også få hjælp her: CTRL – jeg siger ikke, at det kommer til at udvikle sig. Misforstå mig ikke. Jeg vil blot give dig denne hjælpemulighed med. Håber, det er okay.
Du bliver bekymret for, om du nogensinde vil kunne leve et sundt sexliv med en partner. Til det vil jeg gerne sige, at det kan sagtens være, at et sexliv med en partner slet ikke behøver involvere bleer.
Ét er at have en seksuel fantasi, og noget helt andet er at være sammen med et andet menneske. Nu ved jeg ikke, om du har prøvet at være sammen med nogen seksuelt før. Men ofte er det sådan, at det ikke kun er de seksuelle lyster og fantasier, der er på spil.
Når man har sex med sin partner, så handler det også om så mange andre ting. Det kan handle om kærlighed, være fyldt af ømhed og omsorgsfuldhed – netop fordi man elsker hinanden. Det er ikke nødvendigvis afgørende, om man får en orgasme eller bliver helt vildt tændt. Det kan selvfølgelig være rart, men det behøver ikke være det eneste, der tæller ved sex. Har du mon tænkt over det på den måde?
Derfor tænker jeg ikke, at du skal være bekymret over dét aspekt lige nu. Men jeg kan sagtens forstå, hvis du har brug for, at tankerne skal fylde mindre.
Jeg tænker, du kan gøre flere ting for at blive roligere omkring tankerne lige nu. Du har allerede prøvet at undertrykke tankerne, og det virker ikke så godt.
Måske du hellere skal vende det om og sige til dig selv: “Jeg ved, der er andre end mig, der har tanker om bleer. Det er ikke min skyld, tankerne kommer. Det er okay, og jeg vil øve mig på at blive lidt mere rolig, når de kommer, for de forsvinder ikke, når jeg går i panik over dem.”
Udover det ved jeg fra andre unge, at det kan hjælpe at gøre noget andet, når tankerne opstår. Måske du kan udvikle en værktøjskasse af handlinger. Du kan fx gå en tur, når de kommer. Du kan gå ud og spise lidt mad i køkkenet eller se en god serie.
Som jeg læser det, så sniger bleerne sig ind i alle dine seksuelle tanker. Måske du kan udforske, om der kunne være noget andet, som også var rart for dig, når du er seksuel med dig selv. Et seksuelt rum fyldt med noget andet. Måske du kan prøve at lege lidt med, hvad der ellers kunne tænde dig.
Måske du kan prøve at finde på en helt anden fantasi. Det er blot forslag. Det kan også være, du allerede har forsøgt det.
Hvis tankerne bliver ved med at fylde alt ud, så tænker jeg, det vil være fint for dig at tale med din læge. Du kan nemlig godt få god hjælp til at få det bedre.
Jeg ved, det kan være grænseoverskridende at kontakte sin læge. Men du kan snakke med din læge om, at du ikke har lyst til, dine forældre får at vide, hvad du fortæller. Du kan fx starte med at sige til din læge:
“Jeg har brug for hjælp. Jeg har nogle seksuelle tanker, der fylder det hele ud. Men jeg har brug for, mine forældre ikke får noget at vide, for jeg synes, det er ret flovt. Kan det være en mulighed?”
Så kan du på den baggrund fortælle din læge lidt om tankerne. Din læge har sikkert før talt med både voksne og unge om seksuelle fantasier, som fylder for meget. Det kæmper en del mennesker med. Desværre taler vi ikke så meget om det.
Hvis du gerne vil øve dig lidt først, så kan du også ringe til os på 116111. Her er du helt anonym, og du kan måske starte med at sige: “Hej, jeg vil gerne tale om noget, der fylder helt vildt meget for mig. Jeg synes, det er flovt, så jeg har brug for nogen, der lytter.”
Det håber jeg, du kunne have mod på. Som sagt kan det bare være så stor en lettelse at sige det højt.
Jeg håber, at du med det her svar føler dig lidt mindre alene – og forstår, at du ikke behøver være så hård mod dig. Der er hjælp at få, hvis du får mod på det.
Jeg sender dig et knus og de kærligste hilsner fra BørneTelefonen