Brev
Mig og min kæreste
Hej
Mit navn er N. Jeg har mødt den her dreng for 2 år siden og jeg er blevet kærester med ham for 1 år siden.
Men nu er vi kommet her til hvor vi gerne vil til at have sex med hinanden.. men vi er begge to ikke særligt glade for kondomer.. Og nu har vi så aftalt at det bliver uden kondom men nu tænker jeg “hvad nu hvis han gør mig gravid?” og det skræmmer mig lidt :I
Så vi spørger om råd til hvad vi kan gøre for at undgå at jeg bliver gravid. Det skal lige siges at vi begge ikke har adgang til at få fat på kondomer hvis det skulle være så please hjælp os hvis i gider
-N
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for din mail. Først vil jeg sige, at det er virkelig flot, at du mærker efter i dig selv, hvornår du er klar til at have sex og ikke lader dig presse til noget. Og ved, at I har lært hinanden at kende gennem 1 år som kærester og 2 år som venner, så er der tillid til hinanden, som er en rigtig god ting, når det handler om sex og første gang.
Jeg forstår fuldt ud at det skræmmer dig at have sex uden nogen form for prævention. Mit første spørgsmål er, hvorfor I ikke er glade for kondom? Det er den bedste prævention mod graviditet og kønssygdomme. Inden drengen har sædafgang, så kommer der også sæd ud. Det betyder, at man ikke kan være helt sikker på, hvornår der er sædafgang og derved beskytte sig mod graviditet ved, at drengen trækker sig ud inden.
Kondomer kan købes i dagligvarebutikker som Brugsen, Netto osv. men også på Apoteket. Hvis I ikke ønsker at bruge kondom er den anden mulighed, at du taler med din læge om p-piller, men det beskytter ikke mod evt. kønssygdomme.
Du er den bedste til at passe på dig selv og kende dine grænser. Jeg håber I vælger at bruge beskyttelse, så du undgår at blive gravid . Sex handler om tryghed, tillid, leg og at kunne grine og fjolle sammen. I skal til at lære hinandens krop at kende og det forudsætter, at I kan tale åbent om jeres tanker. Pas godt på dig selv og lyt efter den stemme, der fortæller dig at det skræmmer dig lidt at have sex uden kondom - for den passer også på dig.
Kærlige hilsner BørneTelefonen