Brev
Lesbisk ?
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg ved virkelig ikke om jeg er blevet lesbisk?
Jeg er begyndt at få stærke følelser for min veninde, og jeg tænker på hende hele tiden! (Har haft det sådan i 3 år nu)
Når jeg er sammen/ser hende i skolen, bliver jeg helt genert? Altså det er ikke normalt for mig!
Om aftenen når jeg skal i seng, tænker jeg på hende til jeg falder i søvn. Jeg ved virkelig ikke om hun kan lidt mig?
På et tidspunkt, når vi kunne komme til det, lå vi meget sammen og krammede hinanden. Men det var som “veninder” Men jeg kan som sådan ikke se mig have en pige kæreste.
Jeg vil helst gerne være normal, ligesom alle andre, have en drengekæreste og det..
Hun er den eneste pige jeg kan lide, jeg har aldrig haft følelser for en anden pige.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre?
Vil gerne prøve at kysse hende?
Men vil på samme tid ikke være lesbisk..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg tror, mange andre piger vil kunne genkende det, du fortæller om at være meget tæt på sin veninde og have stærke følelser for hende. Det er faktisk helt almindeligt, at man kan blive forelsket i sin veninde, og det behøver ikke betyde, at du er lesbisk.
Jeg tænker som sådan ikke, der er noget galt med at være lesbisk, men jeg kan godt høre på dig, at det betyder meget for dig at være "normal" og måske ikke stikke udenfor? Men hvad så hvis du gav efter for din nysgerrighed og prøvede at kysse med hende? Ville det så betyde, at du var lesbisk? Eller ville det betyde, at du prøvede nogle ting af, lige som det er almindeligt, at unge gør?
Gad vide, hvad der ville ske, hvis du slap din frygt og bare lod tingene ske? Måske ville det betyde, at du ville være mere afslappet overfor hende, og måske ville det også give dig så meget ro, at det med drengekærester kom lidt af sig selv... Hvis du kunne tillade dig selv at nyde det sus, din veninde giver dig, uden at spekulere så meget på, hvilken betydning det kunne gå hen og få for resten af dit liv...
Og prøv måske at spørge dig selv, hvordan det kan være, at det ville være så forkert at have en pigekæreste... Det kan jo have med mange ting at gøre, så derfor kan jeg ikke give dig helt konkrete bud på, hvorfor du mon har det sådan... Men hvor kommer den tanke mon fra? Og hvem ville have en mening om det? Og hvad ville deres mening betyde for dig? Prøv at gå en tur i blæsten og tænk lidt på det, for måske kan det opløse nogle af dine forestillinger om, hvad der er sandheden, hvis du lige tør følge tankerne lidt og se, hvor de kommer fra...
Jeg håber, jeg kunne inspirere dig lidt? Hvis det var for filosofisk, eller hvis du gerne vil have andre bud på, hvad du kan gøre, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på chatten, hvor der sidder rådgivere klar til at snakke.
De bedste ønsker til dig fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?