Brev
Lesbisk???
Hej,
Jeg er en pige på 12 år, og her på det sidste har jeg været bange for at jeg er lesbisk! ikke at der er noget i vejen med at være lesbisk men vil bare ikke selv være det! nogle gange når jeg ser et billed af en pige med ikke så meget tøj på kan det sitre sådan lidt i midt underliv… ved det lyder lidt mærkelidt men… men som sagt så er jeg jo kun 12 år! :-/
er ret ked af det og jeg går tit og tænker på det!?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12.
Tak for dit brev, jeg ved at der er flere, både piger og drenge omkring din alder, som begynder at tænke på deres seksualitet, og det er helt almindeligt i takt med at ens krop udvikler sig.
Du skriver i dit brev, at du er bange for, om du måske er lesbisk. I en alder af 12 år er det meget tidligt at vide, om man er til det ene eller det andet køn. Jeg tænker, at grunden til at det kan føles rart, når du kigger på et billede  af en pige uden så meget tøj på, er fordi du begynder at kunne mærke din seksualitet, og det er der bestemt ikke noget forkert i. Faktisk tror jeg, at der er andre piger, der har det ligesom dig, det er måske bare ikke lige sådan noget man snakker om, fordi de måske er usikre over det ligesom dig…
Jeg tænker, at du nok ikke skal lægge så meget i det, men i stedet prøve at nyde at din krop udvikler sig, og at den derfor føles og reagerer på en anden måde end den plejer. Hvis du har lyst, kunne du jo prøve at undersøge, om jeres sundhedsplejerske på skolen kunne komme ud i klassen og snakke med jer om jeres krops udvikling og seksualitet. Hvis du synes, det er pinligt at gå op og spørge hende, kan du jo eventuelt skrive et lille brev til hende, på den måde ved hun ikke at det er dig som har spurgt..??
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?