Brev
Klar til sex?
Hej.
Jeg er en pige på snart 20 år, der aldrig har haft sex, eller haft prøvet noget andet med nogle drenge. Jeg har altid haft det lidt underligt med det emne.
Alle mine veninder har haft sex mange gange før, og det har ikke været fordi jeg ikke har haft lyst, jeg har bare ikke fundet nogle fyre der har vist interesse for mig.
Jeg er også lidt nervøs rundt om drenge, og føler det er blevet kørt op til noget mega stort, at jeg nærmest prøver at undgå sådanne situationer. Men i et godt stykke tid, har jeg ikke tænkt på andet end sex og drenge, både med tanken om at jeg virkelig gerne vil have den intimitet med end fyr, men samtidig også være utrolig nervøs og bange ved situationen.
Jeg har siden jeg var 16 år set porno ugentligt, og føler nærmest jeg er blevet lidt afhængig af det. Jeg ved godt at man ikke skal tænke at det er sådan sex fungerer når man ser porno. Men jeg tror jeg ser det fordi det er min måde at komme tættest på det.
Så jeg har egentlig en del spørgsmål. Er 20 for gammel til at stadig ikke have haft sex, og hvornår og hvordan tror du jeg skal kaste mig ud i det? (jeg er okay genert af type- ikke meget men iforhold til drenge er jeg). Er jeg klar til sex når nu jeg tænker så meget på det, og ser porno. ER det unormalt at se så meget porno som pige i den alder?Håber du kan give mig nogle svar!
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg gerne lige slå fast, at du er helt normal.
Der er ikke nogen alder for hvornår at det er normalt at begynde at interessere sig for fyre og for sex. Det er meget individuelt hvornår at man har sin første sexoplevelse og samleje. Så 20 år er bestemt ikke ”for gammelt” og heller ikke ”for ungt”. Det er vigtigt at man venter til at man finder en sød fyr eller pige, som man føler sig tryg ved og tiltrukket af. Måske er grunden til at du ikke har været seksuelt sammen med nogen – netop at du ikke har fundet en, som du er tryg ved og tiltrukket af?
Det er rigtig fint at man ser porno og også at man eksempelvis onanerer. Det er helt naturligt. Det kan tilfredsstille de lyster, som man har. Men som du selv skriver skal man bare være opmærksom på, at porno afspejler en falsk virkelighed og at sex ikke nødvendigvis foregår på den måde, som det bliver fremstillet på i en pornofilm.
Det er svært for mig at sige om du er klar til sex – men det kan du mærke i din mave, når du står foran en som der måske tænder dig. For hvis du har lyst til ham, så tænker jeg at du er klar. Man kan sagtens komme i kontakt med fyre selv om man er en genert type. Måske at der også er en sød fyr, som selv er genert. Man kan jo også starte med at skrive lidt sammen med en fyr, og så mødes med ham til en kop kaffe en dag. Det kan også være at man falder i snak med en fyr, når man er i byen med sine veninder og har drukket sig ”lidt mod” til. Men uanset hvad, så er mit bedste råd, at du mærker efter inden i dig selv og følger din egen mavefornemmelse. Du skal ikke have sex fordi at du føler dig presset til det på nogen måde. Du skal nok få et vidunderligt sexliv når den rette dukker op.
Jeg ønsker dig det bedste.
Hilsen fra BørneTelefonen.