Blødning efter sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt høre, du er meget bekymret for, hvad der kan være galt. Jeg kan forestille mig, det må være svært ikke at kunne tale med nogen om det. Derfor er det rigtig godt, du skriver til os.

Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret, når der kommer så meget blod efter du var sammen med din fyr. Jeg kan desværre ikke sige, hvad grunden kan være. Men det kan din læge. Jeg synes, det bedste vil være, at du bestiller en tid hos din læge.

Det er ikke sikkert, det er din mødom, du har mistet. Selvom det er noget man ofte siger, så  ‘springer’ den ikke. Det er en lille slimhindefold, der sidder ved skedeindgangen. Det er sjældent den, der skyldes at man bløder ved samleje. Det er ofte en revne eller irritation i skedens slimhinde. Du kan læse mere om mødommen her.

Det er sikkert helt uskadeligt, men når du bløder så meget og også bliver dårlig, synes jeg det er vigtigt, du bliver tjekket. Jeg ved ikke om I har været sammen før, ikke brugte beskyttelse eller om I har haft andre partnere. Hvis et er tilfældet, kan der måske også være tale om en seksuelt overført infektion som fx klamydia? Derfor er det altid godt at blive tjekket hos lægen regelmæssigt, når man har sex og oplever, at noget ikke er som det skal være.

Der er ikke noget forkert i det, du har gjort. Og slet ikke i lægens øjne. Din læge er vant til den slags spørgsmål og oplevelser med kroppen. Lægen vil ikke synes, det er en underlig eller på nogen måde flovt, at du spørger. Det viser ansvarlighed, at du er opmærksom på din krop og reagere, hvis noget ikke er som det skal være.

Desuden er du myndig og lægen har tavshedspligt, så dine forældre eller andre vil aldrig få at vide, hvad du snakker med din læge om. Så jeg håber, du vil overveje igen at bestille tid hos lægen, så hun kan undersøge dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?