Brev
Han vil have sex
Hej brevkasse
jeg er en pige på 14 år og jeg har en kærste som gerbe vil have sex og jeg ved ikk hvad jeg skal gøre og ved ikk om jeg er klar
og vi har kun vært sammen i en måned og en uge men sist vi var sammen prøvet han at pille bede i min bukser og han spurte om jeg vil ha sex jeg sagde ikk i dag
og jeg ved ikk hvad jeg skal gøre næste gang jeg er sammen med ham men han er klar ved bare ikk hvad jeg skal føre er nemlig bange for hvad Han vil gøre
Hilsen anonym
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år
Jeg ved fra andre unge, at det kan være svært at sige til kæresten, at man måske ikke er helt klar.
Jeg er glad for, at du lige får stoppet op og mærker efter, om du er parat til sex, og om du er tryg nok ved din kæreste, til at tage det næste skridt.
Det er slet ikke okay, hvis din kæreste gør noget, som du ikke synes er rart.
I jeres alder, er det normalt, at man er parat til sex på forskellige tidspunkter. Men selvom din kæreste er parat, må han ikke presse dig til, at gøre noget, når du ikke er parat. Hvis du siger til ham, eller viser ham, at du ikke har lyst, så skal han stoppe. Det er meget vigtigt. Hvis ikke han lytter, er det vigtigt, at han bliver stoppet. Det må han ikke - det er ulovligt.
Tryghed er en vigtig følelse i et forhold. Både når man skal have sex, men det er også vigtigt for et ærligt forhold. Jeg tænker, at du skal mærke efter, hvor tryg du føler dig, når du er sammen med din kæreste.
Tryghed er f.eks. hvis man tænker om sin kæreste, at han aldrig vil gøre noget, som man ikke synes er rart. Eller som man ikke er parat til. Det er vigtigt, at ens kæreste respekterer de grænser man har.
Hvis du ikke er helt tryg ved ham, kan I måske starte med, at lave nogle aftaler når I er sammen. I kan f.eks. aftale, at I kun må kæle for hinanden uden at pille i bukserne. Hvis det er ok og du har det godt, kan man langsomt gå videre, når man er klar. Og f.eks. prøve at kæle på hele kroppen.
Hvis I kan lave sådan en aftale, og din kæreste overholder den uden at presse, vil du måske blive mere tryg ved ham. Så kan du mærke, at han lytter til dine grænser og overholder aftaler. På den måde,lærer I hinandens grænser bedre at kende.
Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle sige til kæresten, at man ikke er helt parat. Men måske kan du sige, at det er vigtigt for dig, at I får noget tryghed ind i forholdet inden sex.
Din seksualitet og din krop er din - og kun din. Det betyder, at det er dig der kan mærke, hvad du synes er rart. Det er noget, man langsomt finder ud af. F.eks. ved at onanere, tænke på sex, eller tale med andre om det. På den måde kan man også mærke, hvad man ikke har lyst til. At forberede sig til sex, er en god måde at passe godt på sig selv.
Hvis du stadig gerne, vil være sammen med din læreste, så er det vigtigt, at I skaber tryghed ift. sex.
Hvis det er svært, at finde ud af, kan du måske tale noget mere med nogen du kender om det? Det kan være din mor, en moster, en veninde, en søster eller noget andet? Når man taler med andre, finder man ofte ud af, at man ikke er den eneste, der har oplevet tvivl ift. sex. Og man kan tale om, hvordan man kan mærke efter.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen