Brev
Han vil gerne have sex..
Hej.
Jeg har den her ven, som er ca. 2 år ældre end mig, og han vil rigtig gerne have sex med mig. Han skriver, at han vil tage min mødom.
I starten spillede jeg lidt med på den, men senere hen fortalte jeg, at jeg overhovedet ikke var klar til sex endnu. Han skrev så, at det var helt okay, men der gik ikke særlig langt tid, før han skrev, at vi kunne prøve alligevel. Jeg fortalte ham igen, at jeg ikke var klar. Det var som om, at han ikke forstod det.
Lidt tid efter var vi så sammen, og han begyndte at tage på mig og kysse mig. Jeg kunne mærke at han ville mere, men i stedet skubbede jeg ham bare væk og gik hjem til mig selv.
Nu tør jeg ikke rigtigt at se ham mere. Jeg er bange for at næste gang, så vil han gøre mere for det. Men på den anden side ødelægger det også vores venskab, så måske jeg skulle gøre det? Eller… jeg ved det ikke..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Hvor er det godt, at du skriver ind. Det er en stor ting at gå i seng med en for første gang. Og derfor er det så flot, at du følger dine egne grænser. Det er ikke okay, at din ven ikke lytter til dine grænser og respekterer dem. For den har han ikke gjort, når han bliver ved at presse på.
Jeg er i tvivl om, om I har haft lyst til at være mere end venner begge to? Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt, at du føler dig tryg i jeres relation. Og det lyder det ikke som om, at du gør lige nu, hvilket jeg godt kan forstå. Du skriver, at han giver udtryk for, at han gerne vil i seng med dig, og at du ikke er klar til det. Jeg synes, det lyder til, at du er afklaret omkring det, og at du skal holde fast i, at det er sådan, du føler.
Jeg forstår også godt, hvis det er smigrende, at din ven gerne vil dig. Det er helt naturligt, at man kan få lyst til at gøre den anden glad eller gå med på noget, hvis en ven eller kæreste er insisterende.
Men det lyder som om, at du er nervøs for at skuffe din ven. Som jeg forstår det, så fortæller du, at det ødelægger jeres venskab, hvis ikke I går i seng sammen. Sådan skal det ikke være i et venskab. Hvis det ødelægger jeres venskab, at du ikke vil i seng med ham, så er det i mine øjne ikke et godt venskab. Du skylder ikke din ven noget. Det er vigtigt, at du bliver ved med at være så god til at sætte grænser, som du har været indtil nu. For det kan være rigtig ubehageligt at overskride sine egne grænser.
Det er ærgerligt, at det er blevet sådan mellem jer. Det er ikke din skyld, men hans. Det lyder som om, at han har overskredet dine grænser og brudt din tillid. Jeg tænker på, at det måske kunne være rart for dig at tale med en af dine andre venner om, hvordan venskabet med ham fungerer. Det kunne måske også være godt, at tale med en voksen om de ting, du har oplevet med ham.
Nogle gange kan vi mennesker lære rigtig meget af at tale højt om, hvordan vores tanker og handlinger er. Det du har været udsat for, har heller ikke været rart. Og jeg tænker, at det er vigtigt at du får delt det med nogen, ligesom du gør her i Brevkassen.
Hvis du er utryg ved, om han presser på igen, så synes jeg, at du skal holde en pause fra at se ham. Det er okay, at du fortæller ham, at det er fordi du er utryg ved, om han lytter til dine grænser. Han ved nok godt, at det han har gjort, ikke er helt okay. Det er vigtigt, at han ved, hvad det gør ved dig.
Jeg håber, at du bliver ved med at mærke efter, hvad du har lyst til, og hvad du ikke har lyst til. Og at du spørger efter råd, når du er i tvivl om, hvad du skal gøre - det er super sejt!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen