Brev
Gravid i en svømmehal
Hej, jeg er en pige på 12 som har fået min menstruation, men jeg har hørt folk sige at man kan blive gravid i en svømmehal, og efter jeg har hørt det har jeg ikke ture tage der hen,
Så mit spørgsmål er: kan man blive gravid i svømmehalen
Hilsen mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du spørger, om man kan blive gravid ved at gå i svømmehal.
Umiddelbart kan man sige, at chancen for at det skulle ske er ret lille. Når sædcellerne kommer i kontakt med klorvand, dør de i løbet af få minutter, og så kan de ikke længere gøre nogen gravide. Og selv i de få minutter, de er levende, skulle de jo finde vej op i dig, for at du kan blive gravid af det. Så nej, jeg vil ikke mene, du kan blive gravid af at gå i svømmehallen.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?