Brev
Er det normalt?
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 🙂
Her til aften prøvede jeg at onanere for første gang.
Jeg prøvede at se porno imens da jeg ik kunne mærke noget men det hjalp ik. Gør jeg det forkert? Er det normalt ik at kunne mærke noget?
Da jeg var færdig kiggede jeg på min finger, og så at det var blod på. Er det normalt? Er bange for at det er farligt da det ikke kunne ha været min menstruation fordi at den stoppede for en uge siden.
Mvh. Mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det er helt naturligt, at begynde at eksperimentere med sin krop i din alder og det er rigtig fint, at du reagerer, når du får på fornemmelsen at noget kunne være galt.
Vi får rigtig mange breve i Brevkassen om onani. Og nogle børn er bekymrede for, om det er ok at onanere. De tænker på, om det kan være farligt, eller om det er skadeligt for helbredet. Nogle er også bekymrede for, om det er unormalt.
Men, det er helt naturligt at onanere. De fleste – både piger og drenge – gør det. Særligt når de kommer i puberteten og hormonerne raser i kroppen.
Onani er en sund og naturlig måde at lære sin krop og sekusalitet at kende på. Når man onanerer finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er flere måder at onanere på. Det kan du læse mere om på Sexlinien. Se mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/onani.aspx
Jeg læser dit brev, som at det har blødt en lille smule på din finger bagefter og at det ikke har blødt meget i flere dage efterfølgende. Hvis det er rigtig forstået, lyder det som om, at der kan være kommet en lille rift og det er helt ufarligt. Hvis du har blødt mere end end en lille smule over flere dage, kan det være, at du har fået menstruation - selvom du lige har haft den. Nu ved jeg ikke hvor længe, du har haft menstruation, men den kan godt være uregelmæssig det første års tid og det er heller ikke noget farligt i.
Hvis du er bekymret, så kan du overveje at gå til din læge - du behøver ikke nødvendigvis sige, at det er kommet i forbindelse med onani, men blot at der er noget blødning, der bekymrer dig. Hvis du ikke vil til lægen alene, kan du måske tale med din mor om det og så kan hun gå med? Ellers kunne det være, at du kunne tage en veninde med?
Det er så godt, at du har skrevet herind. Jeg håber, at du har fået mod på at få det undersøgt, hvis du stadig er bekymret.
Kærlig hilsen BørneTelefonen