Er det normalt?

Hej BB. Hvis jeg læser en bog og der kommer en beskrivelse af at to personer har sex eller noget i den retning, så er det somom det gør utrolig ondt dernede. Det sker også hvis jeg tænker på det. Er det normalt? Og hvorfor sker det? Håber i gider at svare på mit korte brev.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej med dig
Her på Børnebrevkassen prøver vi at svare på alle de breve, I sender – både de korte og de lange. Dit er et kort et af slagsen, men stadig et vigtigt brev. Det er rigtig godt, at du skriver ind til os med dine spørgsmål. Lad mig prøve at fortælle dig, hvad jeg tænker om dine oplevelser.
Du skriver, at du får utrolig ondt dernede, når du læser om personer, der har sex. Jeg kan forstå, at det også gør ondt på dig, når du tænker på sex. Mon det kun er dernede, du mærker smerter, eller er det også andre steder på din krop? Jeg ved ikke, hvor længe du har haft det sådan, når du læser om eller tænker på sex? Jeg tænker også, om det mon er nyt for dig at læse om sex? Måske har du oplevet noget for nyligt, som har fået dig til at tænke på personer, der har sex?
Først vil jeg siger til dig, at det lyder ganske normalt i mine ører. Sex handler jo i høj grad om kroppe, så det giver god mening for mig, at din krop reagerer, når du tænker på eller læser om sex. Hvis det er nyt for dig at læse om sex, kan jeg godt forstå, hvis du bliver overrasket over, hvad der sker med din krop. Jeg kan forstå, at du har læst om sex i en bog. Måske du også har læst om sex andre steder. Jeg tænker jeg fx på nettet eller i ungdomsblade?
Det er selvfølgelig ikke rart for dig, hvis det gør utroligt ondt på dig. Jeg ved ikke, om det kun gør ondt, eller du også har gode oplevelser med at læse om sex? For mig at se handler sex om meget mere end sex. Her tænker jeg på alt det andet, som kan have en særlig betydning for dig og dine klassekammerater fx forelskelse, kys og kærtegn, sommerfugle i maven osv. Jeg ved ikke, om det kan gøre dig mere tryg, hvis du også læser om alt dét samtidig med, at du læser om sex. Hvis du bliver nysgerrig, når du læser mit brev, kan du finde flere informationer på www.sexlinien.dk. På sexlinien kan du læse om alt lige fra kærester og kys til ensomhed og også sex. Husk blot, at det i sidste ende er dig, som bestemmer, hvad du har lyst til at læse om. Det er kun dig, der kan mærke efter, hvad der føles okay. Nogle blade, bøger, film eller internetsider er bedre end andre. Hvis du læser eller ser noget ubehageligt, så lad være med at læse videre. Det er helt okay. Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen om dine tanker om sex? Det kunne fx være en veninde. Hvis du har mod på det, kunne du spørge en god ven eller veninde, hvordan de har det med tanker om sex. Det kan også være, at du sammen med en ven eller veninde har lyst til at udforske blade eller internetsider. Jeg tænker, det måske kunne være rart for sig at have en person, du kender godt ved siden af, hvis du har lyst til at læse mere om sex. Så kan I også hjælpe hinanden med at snakke om, hvad der føles okay, og hvad der er ubehageligt. Til sidst vil jeg nævne, at du langt fra er den eneste i din klasse, som er begyndt at tænke på kroppe og sex. Du vil måske opleve, at det bliver noget, som flere og flere fra din klasse begynder at interessere sig for? Måske har I allerede haft besøg af skolens sundhedsplejerske eller en anden voksen, der ved en masse om kroppe der forandrer sig, kærester, forelskelser, sex osv. Jeg har haft nogle gode snakke på BørneTelefonen med børn, der ringer ind efter, at de har haft besøg af sundhedsplejersken på skolen. Der kan være nogle spørgsmål, som man ikke tør stille højt i klassen, men som er vigtige at få svar på. Måske har du, efter at have læst mit svar, flere spørgsmål? Så håber jeg, at du har lyst til at ringe ind til os på 116 111 eller chatte med os - det er gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er. De bedste hilsener BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?