Brev
Er det forkert??
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på fjorten, og for et halv år siden skete der det at jeg fik mit første rigtige crush. Vi skrev rigtig meget sammen, og det viste sig at han også havde et crush på mig.
Vi havde sådan en leg der hedder sandhed eller konsekvens på snapchat, hvor vi skulle give hinanden udfordringer, og fortælle vores hemmeligheder, og vores forhold begyndte virkelig at udvikle sig. En dag spurgte han mig så om jeg havde lyst til at kysse ham, og jeg svarede selvfølgelig ja, da han var mit crush.
Vi mødtes på skolens toilet dagen efter og så kyssede vi så. ( Det skal lige siges at vi gjorde det i hemmelighed, da han går i 2 klasser højere end mig, og så er det min venindes storebror. )
Jeg havde mega dårlig samvittighed over for min veninde… Så jeg fortalte det til hende, og hun tog det heldigvis meget pænt… Mig og mit crush ( Lad os kalde ham Noah ) skrev derefter mere sammen, men så begyndte han at spørge efter nudes, og jeg kunne ikke sige nej til ham, selvom jeg havde ekstremt dårlig samvittighed over at have gjordt det, og jeg havde det mega dårligt med mig selv…
Men han stoppede ikke der. Han ville mødes på skolens toiletter for at gøre seksuelle ting med mig, og jeg kunne bare ikke sige nej til ham, så derfor begyndte jeg at finde på undskyldninger for ikke at komme.
Et par dage efter finder jeg så ud af (Via min veninde) at Noah har en kæreste, og der bryder min verden så sammen. Jeg tager så en snak med Noah, hvor han så siger at han bare ville udnytte mig sexuelt…
Nu står jeg så her 6 måneder efter og er stadig ikke kommet over ham. Og jeg har bare ekstremt meget lyst til ham.. Jeg føler mig krænket, men også tiltrukket af ham på samme tid. mine forældre kan ikke fordrage ham efter alt det der skete.
Men er det forkert af mig at få et sexuelt forhold til ham, selvom at han ikke har følelser for mig? Og hvordan skal man sige sådan noget til mime forældre??
Kan i give mig nogle gode råd??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit brev.  Når man oplever sådan en ting, som du har oplevet, så er der ikke noget at sige til, at man kan blive krænket. Det er også helt almindeligt, at det kan tage lang tid at komme over. Tankerne vender ligesom hele tiden tilbage. Er det mon sådan du har det?
Det er meget forskelligt hvordan folk vælger at klare sådan en situation. Én rigtig god måde, det er at snakke med nogle folk om det. Derfor er godt, at du har været så sej at skrive ind til os. Det er et stort skridt.
Jeg kan læse, at du igennem en periode har skrevet lidt med et crush, som du har kysset lidt med og sendt snapchat billeder med. Jeg kan se, at du har følt dig lidt presset af ham. Bagefter fandt du ud af, at han havde en kæreste.
Øv, hvor må det være en hård følelse at sidde tilbage med. Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig krænket. Du skriver, at det stadig her 6 måneder efter fylder meget for dig. Og du spørger, om du skal starte et seksuelt forhold til ham.
For at svare kort på dit spørgsmål, så er det ofte en dårlig ide at have et seksuelt forhold til én, som i forvejen har en kæreste. Man ender med stor sandsynlighed for at blive glemt og måske endda at føle sig udnyttet. Det er virkelig ikke en rar følelse at have. Har du mon overvejet det?
Jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til, at du faktisk skriver i dit brev, at du fandt på undskyldninger for ikke at ses med ham på toilettet til sidst. Måske var du ikke helt klar? Måske var du nervøs for, at der skulle ske mere? Kan der være noget om det?
Du skriver også, at du fik ekstremt dårlig samvittighed og fik det dårlig med dig selv, efter at du havde sendt nudes til ham. Det får mig til at tænke, at han måske ikke er en særlig god fyr for dig.
Når man skal have et forhold med en fyr, som man skal have sex med, så er det vigtigt at man føler sig tryg og klar. Det er også vigtigt, at han respekterer ens grænser og ikke tvinger én til noget (fx at sende billeder). Når man tænker på det, så synes jeg ikke at det virker som om, at Noah er den rigtige for dig. Han har oven i købet en kæreste.
Nu kan du måske komme til at føle dig ensom/sur/ked af det. Det skal du vide er helt normalt og helt okay. De følelser skal man igennem, for at kunne komme ud på den anden side og blive klar til, at møde en ny fyr. Forhåbentlig en bedre fyr for dig! For at kunne komme godt igennem de følelser, så kan du snakke med dine forældre, som du selv nævner.
Måske du kan starte med at fortælle dem, at Noah fylder meget for dig og du føler, det er svært at komme videre. De kan måske komme med ting, som får dig til at tænke på noget andet. Du kan også snakke med en veninde om det. Måske du endda har en veninde, som har oplevet noget lignende? Kunne det være en mulighed?
Til sidst vil jeg sige: Når du bliver bedt om at sende nudes, så stop op. Hvis man absolut skal sende nudes afsted, så skal man altid overveje, om det er til én man kan stole på.
En rigtig god idé kan være, at man ikke viser sit ansigt på billederne. På den måde, så kan man ikke identificere dig og misbruge billederne imod dig. Giver det mening? Det er blot et godt råd herfra.
Jeg håber, at du kan finde mod til at slutte din kontakt med Noah og dermed øge chancerne for at møde en anden og bedre fyr for dig.
Det er godt, hvis du kan dele dine tanker med dine forældre eller en ven. De kender dig bedst, og kan måske støtte dig.
Du også altid tale med os på tlf. 116 111. Måske kan vi tale mere om, hvordan du bedst kommer igennem denne periode.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen