Brev
Efterskole kærelighed
Hej jeg er lige begyndt i 10 klasse.
Jeg har gjort noget dumt, eller jeg synes selv det er dumt. Men jeg startede på efterskole her for snart 2 uger siden, og dem jeg bor på værelse med taler sådan okay meget om deres sex liv.
Jeg har dog stadig ikke haft sex da jeg startede der… De begyndte så at spørger ind til mit sex liv, jeg forklarer dem at jeg ikke har haft det. De begynder at udfordre mig efter nogle dage.
Jeg taler også med mange andre, men jeg har fået en flirt med en pige som går en klasse under mig. Jeg ved de fleste fra min efterskole tog hjem til dem selv den første weekend hvor man er hjemme, men jeg tog så hjem til hende pigen jeg havde en flirt med.
Men da vi kommer hjem tager hendes forældre godt i mod mig, de tager så ud af døren pga. noget forældre møde på hendes lillesøsters skole.
Hun viser mig hendes værelse… Men jeg ved ikke hvad der sådan gik af mig, men jeg fik bare lyst til nogle ting. Så jeg tager fat i hende og ligger hende på sengen. Jeg begyndte så at kysse hende, det endte ud med at vi lå i undertøj da vi opdaget at vi ikke have nogle kondomer og måtte stoppe med at tage mere tøj af.
Men jeg står her og ved ikke om vi er mere efter det her? Eller om jeg skal tage et skridt vider.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år,
Jeg synes ikke, at det lyder som om, at du har gjort noget dumt. Du er taget hjem med en pige, som du har haft en flirt med. Det lyder som om, at I begge to havde lyst til at kysse – og måske tage ’næste skridt’?
Selvom det måske har været ærgerligt og irriterende i situationen, er det så fornuftigt og ansvarsfuldt, at I stoppede, da I ikke havde noget kondom. I ved, at det er vigtigt, at bruge beskyttelse mod kønssygdomme og graviditet.
Det kan godt være lidt svært at finde ud af, hvor man så står bagefter; om I begge to har lyst til at prøve igen eller om følelsen ligesom er "smuttet". Den bedste måde at finde ud af det på, er nok at snakke om det. Hvis du ved, at du godt kunne tænke dig at være sammen med hende, kunne du måske spørge hende, om hun har det på samme måde som dig? Det kan godt være lidt svært at snakke om, men på den anden side er det en meget naturlig ting – og du ved jo i hvert fald, at hun har været interesseret i dig før, så det er ikke mærkeligt, at du spørger.
Det er dog vigtigt, at du faktisk har lyst og ikke kommer til at være sammen med nogen, fordi det føles træls ikke at have haft sex, når mange andre på efterskolen har prøvet det. Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til at have sex – og det er forskelligt, hvornår man møder én, man har lyst til at have sex med. Mange synes f.eks., at det er rart, at de har et trygt og tæt forhold til den, de har sex med første gang. Den første gang skal nok komme før eller siden – der er ingen grund til at stresse over det.
Men hvis du føler dig klar, og pigen føler sig klar – og hvis I har lyst, kunne det være en god idé at tale om det. Og så kan det være, at I kan planlægge endnu et weekendbesøg?
Hvis du har brug for at vende det hele på en lidt anden måde, er du meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen (116 111) eller skrive til os på Chat eller SMS.
Bedste hilsner – og ha’ et rigtig godt efterskoleophold
BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?