Brev
Bryster og hår
Jeg er 14 år.
Jeg har fået rigtig store bryster og syntes det er lidt mærkeligt….
Min kusine går på skolen og derfor syntes jeg det er pinligt at begynde at bruge bh, og jeg tør heller ikk sige det til min mor.
Jeg har også fået lidt hår på tissekonen, og jeg tør ikke og ved ikke hvordan man får det af.
Og så ville jeg også lige spørger om om det er unormalt at se porno og ser tissemand og sådan noget i den alder….
Også er mine brystvorter blevet meget store og det ser ikk for kønt ud når jeg har kæresten på besøg, men han rør nu alligevel ved dem…
Jeg har også lige haft sex og det var med kondom og det føltes lidt underligt fordi det var første gang, og jeg var rigtig nervøs….
Jeg håber du/i vil svare mig hurtigst så muligt….
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er sejt af dig at skrive herind om dine tanker om din krop og seksualitet. Jeg har talt med andre unge, som har haft spørgsmål til deres egen krop, fordi kroppen udvikler sig og der pludselig er andre ting, som man skal forholde sig til end man plejer, som for eksempel at bruge BH. Jeg har delt brevet op i to dele, for at gøre det mere overskueligt for dig at læse.
Kroppens udvikling
Det er normalt, at kroppen og dine bryster ændrer og udvikler sig. Det er ofte sådan, at man er mere kritisk over for sin egen krop end andres. Din kæreste tænker måske slet ikke over, hvordan dine brystvorter ser ud, men synes bare de er dejlige at røre ved, fordi det er dine. Det er meget forskelligt, hvordan brystvorter ser ud og hvornår ens krop udvikler sig. Du er lige "i midten", da det oftest er omkring 11-17 års alderen den mest synlige udvikling sker. Derfor er det ikke underligt at du nu er blevet mere bevidst om, hvordan du ser ud – og det tænker jeg, er en naturlig ting. Måske kan det fremadrettet være en hjælp at tænke, at man ofte lægger mærke til andre ting ved sig selv, end andre gør. Hvad tænker du om det?
Du skriver, at du vil synes, det er pinligt at skulle til at gå med BH; særligt i forhold til din kusine som går på din skole. Bliver nysgerrig på, hvorfor du fremhæver hende?  Er hun mon én du er tæt på eller gerne vil kunne snakke med om alt det her om?
For alle piger kommer der et tidspunkt, hvor deres bryster bliver større og hvor det er godt at bruge BH. Det kan godt virke lidt underligt, at skulle have sådan en snak med ens mor, men jeg tænker, at det er helt naturligt, at du gerne vil have BH. Din mor har selv været i sådan en situation, da hun var yngre, så hun har nok en ide om, hvordan du har det med det. Måske er det lidt underligt at forestille sig at ens mor også har været ung en gang og ved noget om det? Sådan kan man i hvert fald godt have det, når man pludselig skal til at snakke med sin mor om de ting.
Men en måde at få hul på snakken, kunne være ved at sige det til hende. Du kunne for eksempel sige: "Mor, jeg vil gerne begynde at bruge BH" eller "Jeg synes, at det er tid til, at jeg får min første BH, da mine bryster har ændret sig". På den måde kan du faktisk få det sagt ret hurtigt, hvis det er det, du har lyst til? Så ved hun, hvordan du har det og kan hjælpe dig med at få købt nogle BH’er. Hvis du synes, det er svært at sige det til hende, kan du også skrive det til hende - evt. på en sms? Hvilken måde vil mon være lettest for dig?
Du skriver, at du ikke tør eller ved, hvordan man kan fjerne hår fra dine kønsdele. Jeg tænker, at det heller ikke er noget, du behøver at gøre. Det er forskelligt, om folk fjerner hår eller ej, men at få hår på tissekonen er en naturlig del af udviklingen. Hvis man gerne vil fjerne hårene, kan man barbere dem af med en en-gangsskraber. Er man begyndt på det, skal man fortsætte med at gøre det, da hårene der vokser ud bagefter er mere stive og kan irritere huden omkring tissekonen. Måske kan du se tiden an og se, hvordan du har det med det om noget tid. Måske kunne du høre, hvad dine veninder eller din kusine gør og hvorfor?
Seksualitet
Jeg tænker, at spørgsmål om ens seksualitet og hvad man synes om forskellige ting, kan fylde meget i ens hoved i din alder. Det er en del af din personlige udvikling at forsøge at finde ud af, hvem og hvordan man er som person, også seksuelt.
Jeg har talt med andre, som har prøvet at se porno, simpelthen fordi de synes, det er spændende. Gad vide, hvorfor du ser det? Det kan være godt at vide, at porno sommetider kan virke mere voldsomt og være meget anderledes fra, hvordan sex er i den virkelige verden. At se porno kan altså for nogen være en del af at finde ud af deres seksualitet og noget, som de finder spændende at se - for andre kan det være en ganske grænseoverskridende oplevelse. Det er en "opdagelse" man selv må gå på, og finde ud af, hvad der virker for én selv. Hvis du vil, kan du læse mere om sex og seksualitet på vores hjemmeside. Du kan trykke på det her link og komme ind på siden: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet.aspx . Her står der noget om porno og om at have sex.
Du skriver, at første gang du havde sex, var lidt anderledes end du havde forventet. Det kan hænge sammen med, at du, som du skriver, var nervøs og at I på en måde lige skulle finde ud af hinanden/lære hinanden at kende på den måde også. For nogen kan det også skyldes, at de har haft en masse tanker om, hvordan det vil være og så var oplevelsen en helt anden. Jeg tænker, at det er forståeligt og helt naturligt, at du var nervøs og at oplevelsen for de fleste ændrer sig fra gang til gang. Det vigtige er, at man mærker efter ens egne grænser og er tryg ved den, som man er sammen med. På den måde kan I blive mere fortrolige med hinanden og prøve jer lidt frem og næste gang du har sex, vil du nok opleve det anderledes end din første gang. Tit er det også rart lige at snakke lidt med sin kæreste om det der skal ske - hvad tænker du mon om det?
For øvrigt godt at læse I er så fornuftige, at I bruger kondom - det er det eneste rigtige at gøre! Det er føles lidt anderledes end den bare hud, men kan faktisk, udover at beskytte Jer begge, gøre det lidt nemmere for din kæreste at trænge ind i dig, da huden på tissemanden bliver glattere. Der findes mange varianter af kondomer, som I kan eksperimentere med, hvis det er.
Jeg håber, at det her brev har hjulpet dig videre i forhold til de ting, som du tænker over omkring din krop og seksualitet. Det er noget som kan fylde en masse for en og det er godt, at du har skrevet herind om det. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det eller har andre spørgsmål. Nummeret er 116 111 og du vil være helt anonym.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.