18 år og jomfru

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Hvor er det godt, at du er tro mod dig selv og siger fra over for ting, som du ikke har lyst til! Det kræver mod – især når man føler at andre omkring en, gør noget andet end en selv. Jeg tænker, at du gør det helt rigtige for dig, og det skal du bare holde fast i!

Jeg tror ikke, at du nødvendigvis er bange for sex eller for at binde dig, men at du måske bare ikke er klar. Det er meget forskelligt fra person til person, hvornår man føler sig klar. Men det er ikke noget, som man skal forcere. For så kan man ende med at fortryde det. At have sex med en fremmed i byen vil heller ikke kunne sammenlignes med at have sex med en, som man har følelser for. Jeg tænker derfor også, at dem der oplever sex for første gang med en fremmed fyr i byen, godt kan risikere at blive skuffede over oplevelsen. De fleste mennesker synes nemlig, at det er halvt så dejligt at gå i seng med en tilfældig, som at gå i seng med en, som man godt kan lide. Derfor synes jeg, at du skal holde fast i, at sex ikke skal ”overstås”, men er noget som du gør, når lysten opstår af sig selv.

Du skriver, at du er bange for, at du måske ikke kan knytte dig. Jeg tænker, at der har været en grund til, at du droppede de to fyre? Hvis du har droppet dem, fordi de begyndte at tage skridtet videre i forhold til sex, tænker jeg snarere, at du droppede dem, fordi du ikke var klar. Måske kan du overveje, hvorfor du droppede dem og på den måde klargøre for dig selv, at det ikke har noget med tilknytningsproblemer at gøre.

Du fortæller, at mange af dine veninder har haft sex. Derfor tænker jeg, at det vil være godt for dig at høre dem om deres erfaringer med sex. Prøv at spørge dem, hvornår de følte sig klar og hvordan de kunne mærke, at de havde lyst til at have sex med en fyr. Vær’ ikke bange for at tale med andre om det, da flere går med mange af de samme tanker som dig på et eller andet tidspunkt. Der er også nogen, der har det fint med at tale med deres forældre om det. Det kan måske også være en hjælp for dig?

Jeg håber, at svaret kan give dig lidt mere ro og at du har fået nogle idéer til, hvordan du kan komme videre i processen. Det er altid dejligt, at se unge være åbne omkring sex og deres tanker herom – det må du endelig holde fast i! Hvis du savner yderligere svar og idéer til, hvordan du skal forholde dig til dine tanker omkring sex, er du også altid velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?