Brev
Sommerhus
Hej BørneTelefonen.
For lidt tid siden var jeg i sommerhus:) med min familie. Der skete bare noget min bror og jeg skulle sove i samme seng. I løbet af aften blev det lidt en anden stemning vi rørte lidt ved hinanden! Og så skete det altså vi havde ik sex men på en måde altså vi havde tøj på men jeg lå oven på ham så ja! Ved ik helt hvad jeg skal gøre nu!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige
Tak for dit modige brev. Når jeg skriver modig, er det fordi jeg fornemmer, at du har fortrudt det I gjorde. Mon det er sådan du har det? Hvis det er tilfældet er det godt, at du har bedt om hjælp.
Det er ikke ualmindeligt, at søskende er nysgerrige i forhold til hinanden. Jeg tror, at du skal bruge din erfaring til at få snakket med din bror, om det der er sket og sammen skal I aftale, at det ikke må ske igen.
Når du og din familie skal i sommerhus næste gang skal du bede om at få en seng for dig selv. Det vil være naturligt for en pige på 14 år at have det ønske. Du skal ikke bruge erfaringen til at slå dig selv i hovedet med, men netop bruge det som en erfaring.
Du er i puberteten, hvor interessen for sex naturligt spirer og man udvikler seksuelle følelser for personer man holder af. Men det er sådan i Danmark, at der er regler for, hvornår og med hvem man må have sex.
Måske kan du have glæde af at se på Privatsnak.dk, som rådgiver om alt med sex, pubertet og kærester. Siden er lavet til unge mellem 10-15 år. Her kan du ringe, chatte eller SMS ´e med en voksen. De hjælper hver dag unge, der som du har brug for råd.
Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Vi vil altid gerne hjælpe.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen