Forvirret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Tak for dit brev! Jeg synes at det er så godt, at du skriver herind, når du har nogle tanker der ”flyver” rundt i hovedet. Det er dejligt at du har fundet en kæreste, du er meget glad for. Jeg kan godt følge dig i at det er stressende og angstprovokerende, at helt lige pludseligt være usikker og i tvivl, om du er blevet forelsket i en pige og angsten for det, gør dig usikker.

Det der med at være forelsket og ikke være helt klar over, om man er til drenge og/eller piger kan være meget forvirrende, men er samtidigt også helt normalt. Jeg ved ikke, om det kan være en lille trøst, men der er rigtig mange unge, der har ligenende eller præcis de samme tanker og følelser, du så fint beskriver i dit brev.

Du er i en alder hvor det er mange hormoner der kører rundt i kroppen, som også bidrager til at man kan være lidt ”forvirret” over sin seksualitet,  og det er som sagt helt normalt. Men det kan føles så svært at være i. Det er her at tvivlen kommer frem og det kan skabe usikkehed og for nogen også angst for, hvad det er der sker.  Tvivlen er en del af udviklingen, også af ens seksualitet, og for nogen kan det være meget svært. Tvivlen er også den, der får os til at tænke over tingene, livet og hvem vi er eller er på vej til at blive. Det er en proces, der på mange områder i livet forstyrrer os, men også får os til at tænke, forholde os til tvivlen og tage stilling. Så det du skal vide er; at det er helt normalt at man tænker tanker, om det samme køn, uden at man behøver at være bi- eller homoseksuel.

Prøve at tænke på dine tanker som en naturlig proces, acceptér tankerne og at det er ok at tænke, som du gør - og samtidigt være meget forelsket og glad for din kæreste - og den kærlighed I har til hinanden. Hvordan føles det for dig, når du acceptere at tankerne er der og du samtidig godt kan være forelsket i din kæreste? Jeg ligger mærke til i dit brev, at når det er piger, du nævner, så er det tanker du har og de er i din hjerne. Jeg kom til at tænke på, om din kæreste så er i dit hjerte og i dine følelser. Og det  måske er den forskel der er mellem din kærlighed til kæreste (er hjerte og følelser) og pigerne (er 'kun' i dine tanker)?

Måske har du en veninde eller søster du kan tale med, om dine tanker og bekymringer? Måske går de og tænker over nogle af det samme ting som du gør? Måske kan det være din kæreste, du taler med?

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor vi er klar til at lytte og taler mere med dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?