Brev
Folk bliver forvirrede og irritere mig om det.
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år der har nogle problemer med andre folk og deres reaktioner når de spørger om min seksualitet fordi de ret meget pisser mig af ved at kalde mig ting jeg ikke er/ikke identifisere mig som.
Jeg har vidst stort set hele mit liv at jeg godt kan lide piger, men kun her lidt senere hen ad er fundet ud af at jeg er til piger, drenge & alle de andre køn.
(Her er sådan hvordan min familie ved det bare skip over det er ikke så vigtigt det bare en sjov historie) Jeg har som lille haft både små drengekærester og pigekærester og min mor har taget det som at være helt normalt hvilket jeg også altid har syntes netop pga hende, jeg har aldrig rigtig haft så meget af et personligt bånd med min far selvom jeg også er vokset op med ham ved min side (det er en anden historie om hvorfor jeg ikke bryder mig om ham)
men jaer jeg fandt så en ny veninde over snapchat (som stadig er min bedste ven) som er panseksuel i den lesbiske del og gender non binary og de har lært mig en del om alt det med at finde mig selv i alt det her med identitet og de inviterede mig så med dem og deres daværende kæreste og deres mor til pride parade copenhagen som jeg da selfølgelig sagde ja til at tage med og deres mor så snakkede med min mor om hun også ville med.
Min ven havde så sit pride flag med og lånte mig det til at have på som en kappe da de allerede selv havde så meget pride på sig så jeg tog det på som kappe. Midt i paraden så jeg der sad en mand i en indkøbsvogn med en togchauffør har i pride farver og solgte pride ting og sager og min mor gik direkte hen og spurgte hvad han solgte et flag for og købte det. Det hænger på min væg stadig.
På det tidspunkt var jeg allerede kommet ud til min ven som panseksuel/demiseksuel og de var egentlig den eneste der vidste det.
Min mor havde selføglelig fundet det normalt med mig og piger men vidste ikke mere om det end fra dengang jeg havde børnehave pigekærester.
Fast forward et par måneder senere og min mor og jeg sad i hendes lejlighed og så musik videoer og jeg nævnte noget med en pæn dreng i den ene video og min mor som måske havde drukket lidt for meget vin sagde “du ku sq da være ligeglad du ikk til drenge” og jeg så sagde “hva ved du om det?”
Og hun så spurgte “hva? Er du?” Helt forvirret og jeg så sagde langsomt nok til at hendes påvirkede hoved kunne følge med “jeg kan godt lide piger, men også drenge, og alle de andre, men jeg er ikke så meget for pik og patter, det sjældent” og min mor så råber “HELL YASSS (som en eller anden beauty queen) MY BABY IS PERFECTTTT” og vi begge flækkede af grin, så krammede vi og så flere musik videoer.
Resten af min familie ved ikke så meget om det da de er bange for at spørge mig de tror jeg bider haha.
————
Nåh men det med at blive irriteret af folk der antager ting der ikke passer; alle fra min klasse tror jeg er 100% lesbisk selvom jeg har prøvet at forklare dem at jeg er til alle køn
men stadig når en af vores lærere nævner et eller andet med piger der kan lide drenge skal en eller anden råbe op “DET ER ALTSÅ IKKE ALLE PIGER HER INDE DER ER TIL DRENGE” hvor jeg så siger “ALTSÅ JO JEG KAN MEN NEJ JEG KAN EJ FAT DET” og så griner vi alle selvom indeni bliver jeg lidt sur/trist over de ikke forstår hvad jeg prøver at forklare dem hvad jeg mener.
Alle fra mine parallel klasser forstår det godt og acceptere det som at jeg er den gay på årgangen selvom de godt ved jeg ikke er helt homo.. jeg ved ikke rigtig hvordan jeg kan forklare dem at det gør mig irriteret at de ikke kan identifisere mig korrekt.
Hjælp..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Når jeg læser dit brev er det tydeligt for mig, at du bare gerne vil have lov at være den du er. Derfor pisser det dig af når dine klassekammerater og din familie ikke kan finde ud af, hvad du ‘er’. Det irriterer dig, at de ikke forstår dit verdenssyn og din seksualitet. jeg vil meget gerne hjælpe dig, så det ikke skal fylde så meget i dit hverdagsliv.
Det er tydeligt for mig, at du er meget reflekteret, nysgerrig og stærk. Du vil ikke gå på kompromis med dit liv og den du vil være. Det viser mig, at du allerede har nogle kanon vigtige egenskaber i forhold til at gå verden i møde på en god og rar måde. For du er stærk nok til at tage en diskussion og stå ved dig selv. Men du er også villig til at lære nye ting og have tålmodighed med andre. Det kan jeg mærke.
Du er også meget ærlig og åben. Det er to virkelig gode træk når man er gået på eventyr i sit indre univers som dig. Det betyder, at du ikke har holdt hemmeligt, at du har en anden seksualitet i din skole. Det betyder, at du har fortalt dem om dig selv og det du tænker på. Det er virkelig sejt.
Men med ærlighed og åbenhed kan der også komme knubs. For det er ikke alle der vil forstå din måde at se verden og dig selv på. Det er ikke alle der ser verden non-binært. Og sådan noget med køn og seksualitet kan give sammenstød. For ligesom du bliver irriteret over, at de kønner dig og din seksualitet, så kan jeg også forestille mig, at nogen provokeres af, at de ikke må være det køn de nu selv mener eksisterer.
På den måde kan du jo også komme til at irriterer dem ved at sige, at køn ikke eksisterer. Hvad tænker du mon om det?
I din klasse råber de og gør opmærksom på at du ikke er til drenge, og det irritere dig. Jeg forstår godt, at det kan være hårdt, hvis man føler sig misforstået eller ikke tydeligt defineret. På en måde kan det måske føles som om, at de ikke rigtig kender dig… Som den du virkelig er? Eller måske føles det som om, at du må leve i to verdener…?
Måske du kan prøve at se det lidt anderledes. Jeg tror ikke, at de gør det for at være strenge. Jeg tror, de tror at de hjælper dig – og hjælper andre med anden seksualitet, end dem selv. Jeg tror de prøver at inkludere dig frem for, at du skal føle dig udenfor – også selvom det er forkert. Hvad tænker du mon om det?
Som panseksuel kan du elske uafhængig af køn. Det betyder, at du ikke er begrænset af køn når du skal finde en partner. Du ser verden non-binært og ser derfor måske verden lidt anderledes end dem i din klasse og på din årgang. Du identificerer dig også som demiseksuel. Derfor er din kærlighed og tiltrækning afhængig af et stærkt følelsesmæssigt bånd for at blomstre.
Det var min måde at forsøge at definere dig… Jeg ved ikke om du er enig? For jeg er sikker på, at der sikkert er flere nuancer. Du bruger fx. selv binære termer som pige og dreng. Jeg ved godt, at det er kompliceret. Måske det er en god idé at starte med at sætte sig ned og formulere max 2 sætninger om din seksualitet og verdenssyn. Hvis du kan gøre det kort og tydeligt, er det sikkert også nemmere for andre at identificere dig korrekt. For hvis du ikke kan, hvem kan så?
Det er selvfølgelig vigtigt, at du har det godt, hvor du er.  Derfor skal du også tage en snak med din lærer hvis du ikke føler det bliver gjort på en behagelig måde. Alle børn skal være trygge i skolen og du har retten til ikke at føle dig generet.
Men måske du kan se det smukke i forskelligheden også.  Måske de ikke helt forstår det, men det lyder virkelig som om, at de prøver. Måske du kan se det værdifulde i, at du lever dit liv et sted med stor forskellighed. Jeg tænker, at det måske også ville være lidt kedeligt, hvis du kun hang ud samen med andre panseksuelle/demiseksuelle…?
Du kan også tænke på, at uden dig ville de måske aldrig finde ud af, at man kan se verden på din måde. Måske du kan inspirere dem til selv at gå på opdagelse i deres eget indre univers. Lidt ligesom dine venner gjorde for dig? Måske har du også selv identificeret forkert og kommet til at sætte seksualitet i bokse meget mere tidligere. På den måde er vi alle afhængige af andre menneskers tålmodighed for at udvikle os.
På samme måde kan det være, at du kan prøve at tale med din mor om jeres familie. Måske hun kan hjælpe dig med at tale med dem om det. Din mor lyder til at forstå dig. Det er dejligt. Derfor tænker jeg også, at hun kan være en god hjælp i forhold til at tale med andre mennesker om det.
Når du så føler det hele bliver for meget som Ambassadør LGBTQ+ skal du bruge dine venner fra priden. Jeg er sikker på, at de ved præcis, hvordan du har det. Sammen kan I måske skabe en tryg base – lidt som det allerede lyder som om, I har.  Måske du med dem kan trække vejret og samle energi til det liv du ellers lever. Det håber jeg, at du har mod på.
Du kan også altid benytte dig af LGBT+ ungdomstelefon. Ungdomstelefonen er et af LGBT+ Ungdoms rådgivende tilbud. Her kan du ringe og chatte med en ung rådgiver tirsdage i lige uge kl. 19-21 på telefon 33 36 00 80.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen