Brev
Er det okay at have sex som 14 årig?
Kære børnetelefonen.
Jeg har en kæreste, og han er rigtig sød. Elsker ham rigtig meget, og følger mig bestemt tryg ved ham. Har kendt ham ligesiden slut 2020, og vi har været kærester I 1,5 måned men været noget i Ca 4. Har selv kun været 14 i et par måneder, og han er også selv 14, dog fylder han 15 om nogle måneder.
Vi har engang været tæt på at have sex, og vi snakkede meget om det inden. Men ente med at bakke ud da jeg var virkelig nervøs og kunne bare mærke der her skulle jeg ikke. Han tog der virkelig fint, og forklarede bare at det var helt okay, og det skulle jeg slet ikke tænke på.
Sidst vi sov sammen, lå vi og kyssede, og han spurgte så om vi skulle gøre det.
Jeg tænkte over det i lang tid, og var endelig ikke særlig nervøs. Jeg bakkede selvfølgelig også ud anden gang, og han tog det  igen rigtig fint.
Men kunne bare ikke og kan stadig ikke lade vær med og tænke på, om det overhovedet er en god ide at have sex som 14 årig, kan jeg overhovedet finde ud af det, er det en dum ide og miste sin mødom til en man kun har været sammen med i 1,5 måned?
Ingen ved vi har været tæt på at gøre det, da vi har aftalt ikke og sige noget til nogen.
Har snakket lidt med min mor om, hvornår det passende at miste sin mødom,  og hun siger det er så forskelligt fra person til person. Hun sagde også at hvis jeg kom som 15 årige og sagde jeg havde mistet min mødom, så tog vi den til den tid.
Men kom jeg om, lad os sige næste uge og sagde jeg havde haft sex, ville hun blive vred, nu når vi har snakket så meget om det. Ved nemlig bare at hvis det skete ville jeg have stort brug for at sige det til hende, og derfor gør det mig lidt bange hun (måske) ville blive vred, da det er der sidste jeg har brug for. Er derfor også bange for hvis det nu sker, at kondomet måske springer og jeg risikere at blive gravid. Eller måske skal tage en graviditetstet? For så vil min mor og far da helt klart finde ud af det?
Undskyld for det lange forvirrende brev, håber i kan svare på alle mine spørgsmål.
Mvh den forvirret pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev. Du virker til at være rigtig god til at forklare dine følelser. Jeg vil gøre mig umage for at svare bedst muligt på dine spørgsmål.
Du er bestemt ikke alene om at at være i tvivl. Vi ved fra mange unge, der skriver til os, at det kan føles rigtig svært at finde ud af, hvornår man er klar.
Det er flot, at du kunne mærke, at det var forkert for dig at have sex, selvom du egentlig havde lyst. Det fortæller mig, at du er en pige, der kender dig selv godt.
Det er også godt, at du har fundet en kæreste, som forstår dig, når du fortryder. Jeg kan godt forstå, at du føler dig tryg ved ham.
Hvornår man er klar til at miste sin mødom er meget forskelligt, nogle er 13 år andre er 20 år. Det vigtigste er, at man føler sig klar. Det har du måske ikke helt gjort endnu?
Hvis vi nu vender det om, så kan man sige, at i stedet for at skulle føle sig klar, så kunne det måske være en idé at vente til den dag, hvor du slet ikke kan lade være? – ville det give mening for dig?
Det er naturligt, når man har en kæreste, man er glad for, at man er nysgerrig på det seksuelle. Du og din kæreste kan jo godt have sex på andre måder end ved at have samleje. I kan kysse og kæle for hinandens kønsorganer. Det kan være en god måde, til både at lære jer selv og hinanden at kende på. Her er det selvfølgelig også vigtigt, at du kun er med, så længe det føles rigtigt for dig.
De fleste er usikre første gang, de skal prøve noget nyt. Derfor kan jeg godt forstå, at du er nervøs for, om du “kan finde ud af” at have sex med din kæreste. Har du talt med ham om, om han også er nervøs for, om han kan finde ud af det? Hvis I taler om det, så kan det være, at I begge to bliver lidt mindre nervøse, fordi I ved, at den anden også er usikker?
En stor del af de unge, som vi får breve fra, var også nervøse første gang. Så det er du bestemt ikke alene om. Og hvordan skal man være god til noget, som man aldrig har prøvet før? Du har sikkert også brugt tid på at lære at læse, eller at cykle osv., da du var yngre. Det er med sex som med alt muligt andet, man skal prøve det nogle gange, før man finder ud af det, og det er helt okay.
På BørneTelefonens hjemmeside har vi en video om “første gang”, som du måske også kan have glæde af at se: Den første gang
Det er modent, at din kæreste og dig har tænkt på at bruge kondom. Det er vigtigt for at undgå, at du ikke bliver gravid. Hverken kondom eller andre slags prævention er helt sikre. Men risikoen for at blive gravid er meget lille.
Du har ret i, at dine forældre vil vide, at du har været i seng med din kæreste, hvis du er blevet gravid. Men hvis I gør jeg umage med at bruge prævention hver gang, så skulle du gerne kunne undgå at havne i den situation.
Det er godt, at du kan tale lidt med din mor om de her ting. Jeg forstår godt, at du ikke vil have, at hun bliver vred. Men det er jo din krop, og i sidste ende er det dig, der må bestemme over den.
Måske kunne du have lyst til at tale med en anden voksen end din mor om det? Det kan være, at du har en lærer, en tante eller en træner, som du føler dig tryg ved, som du også kunne spørge? Det kan nogle gange være rart at tale med en, som ser tingene på ny måde.
Du er også velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111, vi vil også gerne lytte til dig, hvis du kunne have lyst til det?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig på vej. Du virker som en pige, der er god til at overveje tingene, og derfor tror jeg på, at du får taget den beslutning, som er helt rigtig for dig.
De bedste hilsner til dig fra
BørneTelefonen