Brev
Er det forkert?
Hey jeg er 14.
Jeg føler mig 100 procent klar til at have sex! Jeg har en flirt som er 16 år. Jeg vil rigtig gerne have sex med ham, men i mange breve står der at det er ulovligt. Tænker bare: jeg vil jo gerne selv, og jeg stoler på ham.
Såe er det ulovligt og er aldersforskellen for stor? (jeg føler mig selv helt klar)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Jeg synes det er et godt spørgsmål, du kommer med.
Jeg kan læse, at du har været inde og læse nogle af brevkassens svar på samme emne. Det er en god ting at gøre!
Og ja, det er faktisk ulovligt for en 16-årig at have sex med en på 14 år. Det er ikke fordi aldersforskellen på 2 år er for stor, men fordi den på 14 år er under den seksuelle lavalder, og at den på 16 år har ansvaret for ikke at have sex med en mindreårig. Loven er lavet for at beskytte børn mod overgreb, og ud fra hvornår man tænker, at man generelt er moden til at tage ansvar for at have sex. Når du bliver 15, vil det være lovligt for din kæreste at have sex med dig.
Jeg forstår godt, at du kan synes, det er dumt, når du føler dig helt klar til at tage hul på det med sex sammen med din flirt. Jeg synes alligevel, at I skal vente. I kan jo lære hinanden og hinandens kroppe at kende. Finde ud af hvad I hver især kan lide, kysse og kæle for hinanden. Og I kan nå at få snakket om prævention, så I har en aftale om, hvordan I vil beskytte jer mod graviditet og kønssygdomme. Så kan I “gå hele vejen” når du er gammel nok.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Med venlig hilsen BørneTelefonen