Brev
Udviking – min krop giver mig dårlig selvværd!
Hej BB.
Jeg er en pige på 16 år, der står i et rigtig kedelig situartion. Jeg er personligt rigtig utilfreds med min krop. Som lille, var jeg rimlig overvægtig, og det blev jeg mobbet en del med. Som 10 årig, udviklede jeg spise forstyrrelse, og tabte mig en del.
Den dag idag, har jeg “en normal” kropsbygning. Jeg er høj, og jeg syntes da heller ikke lige frem, det er fordi jeg er grim, men jeg har ret meget på håndtagen, og det kommer og går, utrolig meget. ud over det, er jeg rigtig flov over mine bryster. Så meget, så jeg bliver helt deprimeret over dem.
mit venstre er en del større end det andet, og høre til en en B-skål, tilgengæld hænger det meget. mit højre er meget “spidst” og høre nok mere til i en A-skål. jeg vil gøre alt for at havde større, og mere præcise bryster. Jeg er så flov over min krop, at jeg ikke tør tage på stranden, eller havde sex (Helt) nøgen. Jeg er bange for, hvad drenge tænker om mine bryster da det er blevet nævnt før..
er der noget jeg kan gøre, for at få større, og mere præcise bryster, uden at skulle igang med det helt store hvor jeg kan risikere at tage på??*
Hilsen JJ
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære JJ.
Du skriver i din overskrift på brevet, at din krop giver dig dårligt selvværd. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at måske er det omvendt: På grund af dit dårlige selvværd er du utilfreds med din krop..?
Jeg ved det jo ikke, for jeg kender dig ikke og ved ikke noget om dit liv i øvrigt. Men det vender jeg tilbage til...
Først til dit spørgsmål, om jeg ved, hvad du skal gøre for at få større og mere præcise bryster. Jeg er nødt til at sige, at det ved jeg ikke. Men jeg ved, at det af og til sker, at kvinder udvikler forskellig størrelse bryster, og at det kan føles meget generende.
Men jeg vil også sige, at man kan have tendens til at overdrive forskellen i størrelse, fordi man er så optaget af det, så måske ser du forskellen større, end den reelt er..? Hvis du har en god veninde, kunne du måske bede om hendes vurdering af dine bryster.
Nu er du 16 år, og måske er du ikke færdig udviklet, så det kan ændre sig. Men hvis du stadig opfatter det som et meget stort problem, når du er blevet lidt ældre, kan du henvende dig til din læge, der måske kan hjælpe dig videre.
Indtil da kan en god BH gøre meget for bryster. Mange specialforretninger, er rigtig gode til at vejlede deres kunder. De er vant til at se mange forskellige slags bryster og sætter en ære i, at gøre det så godt som muligt for kunden. Så her behøver du ikke være genert.
Du er nu heldigvis kommet så langt i din kropsopfattelse, at du synes, du har en ”normal” kropsbygning, du er høj, og du opfatter ikke dig selv som grim. Det er altså rigtig godt, især når man tænker på dine svære oplevelser som barn.
Men alligevel er du utilfreds og flov over din krop.
Og nu tilbage til, hvad jeg skrev i begyndelsen af mit svar om sammenhængen mellem dit selvværd og din kropsopfattelse. Jeg tænker, at du måske kunne have glæde af, at prøve at tænke på dit selvværd i stedet for på din krop, for måske finde du nogle svar der, som kan bringe dig videre.
Hvordan opfatter du dig selv? Hvad sætter du pris på hos dig selv? Og hvad har du svært ved at sætte pris på?
Hvis du har lyst til at udforske dig selv lidt, kunne du måske snakke med en god veninde om det. Du kunne også logge dig ind på Ungechatten her på hjemmesiden eller ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver. Det kan nemlig godt være, at hvis du bliver lidt klogere på dig selv, og hvem du er, vil du også blive mere tilfreds med din krop.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen