Intet talent og ingen hobby

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg vil gerne sige dig et kæmpe tak for dit brev! For du har været så god til at forklare dit ønske om at brænde for noget eller være dygtig til noget.

Hvad er et problem overhovedet?

Du forklarer også, at du ved, at der findes værre ting – og at andre måske har “værre problemer” end dig. Men at selvværd er af så stor en betydning, at det kan være svært at værdsætte de ting man har, hvis man intet selvværd har. Det vil jeg give dig ret i.

Når det er sagt: Jeg synes ikke det lyder som et ubetydeligt problem. Jeg kan både se og fornemme, hvor meget det går dig på. Og uanset hvordan andre måtte have det, så tænker jeg, at det lyder ubehageligt for dig, som du går og har det nu.

Det er også både okay og godt, at du er stoppet op, har mærket efter og fundet frem til, at det ikke er som du ønsker dig. Det er stærkt!

Talent eller hobby

Du har haft en stor drøm om at være sanger. Men hvad har gjort, at du pludselig ikke tror/synes, at du er god til det? Det lyder i hvert fald til, at det her med sangen, har gjort ondt på dig.

Og nu kan jeg godt forstå, at du så står og skal finde dig til rette igen. Du søger efter, hvad du er god til, og hvad du godt kan lide at bruge din tid til.

Du beskriver, at dem omkring dig, er dygtige til det, de laver. Hvis du følger med på sociale medier, kan det måske også være værd at tænke på, at vi der sjældent deler det, der er svært eller ikke lykkes, men fremstiller det, der gik godt. Jeg håber, det giver mening?

Derfor kan det også være rigtig godt, at prøve at snakke med nogen. Jeg kan se og respekterer også, at du ikke vil snakke med en voksen omkring det. Men måske kan det være en hjælp at snakke med din søster eller måske nogle venner? Måske oplever de noget af det samme, bare uden at vi andre lægger mærke til det?

Nu kender jeg dig ikke, men jeg kan blandt andet se, at du er god til at skrive og god til at forklare hvordan du har det. Og selvom det kan lyde som et meget klichéfyldt svar, så er jeg sikker på, at du vil finde frem til de ting, der betyder noget for dig – og som du er god til.

Måske ikke i dag. Måske heller ikke i morgen. Og måske det vil kræve at du afprøver flere forskellige ting og hobbyer, og at du – ikke mindst – øver dig.

For selvom det ville være enormt rart, så er det langt de færreste der bager den perfekte kage første gang de prøver, eller laver et kunstværk første gang de maler. Jeg håber, du kan følge mig?

Så i første omgang handler det måske om, at finde frem til ting, du synes er sjove, rare, spændende eller interessante. Og det er lettere sagt end gjort. Men prøv måske også at tænk i, om der er ting du godt kan lide, som du måske ikke er god til – endnu.

Selvværd

Nogle gange, kan vi komme til at være meget fokuserede på alt det vi ikke kan. Eller alt det, der ikke er som vi gerne vil.

Så måske kan du prøve at se, om du kan ændre det fokus. Prøv evt. at sig én pæn ting om dig selv hver dag. Det kan være en hjælp at skrive det ned, så man kan se tilbage på det. Selvom det er en lille ting, så kan det hjælpe på selvværdet.

Jeg håber, at du vil holde fast i dit ønske. Og at du også vil dele dine tanker og bekymringer som du har gjort det i brevet her, så du ikke skal gå med det selv. Og husk, at det tager tid, og det er okay, selvom det kan være enormt frustrerende.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?