Skifte Skole, (Måske?)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 11 årig pige

Jeg kan da godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal stille op med den situation.

Først vil jeg sige, at det heller ikke er nemt at skifte skole. Man skal bruge meget energi på, at vænne sig til den nye skole og deres regler samt på at finde nye venner.

Men det er i hvert fald heller ikke meningen, at du skal have det svært i skolen eller derhjemme. Jeg ved jo ikke om du har talte med nogen om det.

Jeg vil foreslå dig, at du taler med dine forældre og din lærer om, at du ikke har det godt i skolen og du gerne vil have det bedre, så du får større lyst til at gå i skole.

I skole er det din klasselærers opgave, at sikre sig at alle elever trives og har det godt i klassen. Måske ved din lærer det slet ikke og har brug for, at du fortæller det. Din lærer har sikkert oplevet denne situation før og ved hvad man skal stille op.

Det kan være din klasse skal lave nogle regler om hvordan man er gode kammerater eller kan lave nogle aktiviteter som styrker jeres klassefællesskab. Nogen gange kan AKT på skolen også hjælpe med frikvarterstiltag eller hjælp i klassen.

Så måske du skal starte med det jeg har forslået, inden du tænker på at skifte skole - hvis det ikke bliver bedre i løbet af nogle måneder, kan du, din lærer og dine forældre tale om et skoleskift.

Du skriver også, at du har det svært derhjemme - måske kan du tale med dine forældre om hvorfor du har det svært og om de kan hjælpe dig. Hvis det er svært at få sagt, kan du skrive det ned og vise dem papiret - så får I måske en god snak udfra det. Hvis du ikke kan tale med dine forældre om det, så er der måske en anden god voksen, som du har mod på at tale med. Det kan også være at ringe eller skrive ind til os på 116111 - du er meget velkommen.

Jeg ønsker dig nogle gode snakke med de voksne og håber du får den hjælp og støtte der skal til, så du får det godt igen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.