Selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg absolut ikke synes, at du lyder som en kliche, som du skriver. Jeg synes tværtimod, at det er rigtig godt, at du har valgt at bede om hjælp, når du har det dårligt. Det er godt at kunne bede om hjælp, og på den måde passe lidt på dig selv.
Du fortæller bl.a., at du ikke har så meget kontakt med din mor, da hun arbejder meget. Ved hun mon, at du har det dårligt? Jeg tænker, at det måske kunne være en god ide at få hende fortalt, hvordan du går og har det.
Jeg synes, det lyder godt at du tidligere har fået god hjælp af en psykolog og din læge, og jeg tænker på om du mon kunne komme til at snakke med dem igen, når de nu tidligere har kunnet hjælpe dig? Hvis det er igennem PPR du har fået psykologhjælp, vil du sikkert kunne få kontakt med psykologen igen. Du kan enten sige det til din mor eller din lærer at du gerne vil tale med psykologen igen, hvis du altså selv ønsker det.
Du skriver, at du overvejer at slå op med din kæreste, da du ikke rigtigt føler at du kan tale med ham og føler at han måske udnytter dig. Jeg kan ikke umiddelbart vurdere, hvad der er det rigtige for dig, men jeg tænker at du jo har lov til at gøre det forbi, hvis du ikke længere har lyst til at være kærester med ham.
Det at du er bange for om han vil sige noget grimt om dig, hvis du slår op, fortæller måske også at du ikke helt har tillid til ham..? Jeg tænker at det ikke er holdbart at blive sammen af den grund, og hvis han skulle finde på at sige noget grimt om dig, viser det jo bare at han ikke er person du/ man kan stole på.  (Hvis du slår op på en nænsom og respektfuld måde- mon han så ikke også, vil behandle dig ordentlig??)
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at stå ved dine ting, og jeg tænker, at du allerede i ret høj grad nok gør det. Ved at skrive til os, viser du jo i hvert fald, at du er godt på vej til at stå ved dig selv og dine behov.
Hvis du har behov for at tale med psykologen igen, så hun eller han kan støtte dig i at blive ved med at stå ved dig selv, så bed om at få nogle samtaler igen. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har lyst til at få en snak med en rådgiver, inden du går videre med det. Telefonnummeret er 116 111. Du kan også benytte chatten eller smsrådgivningen. Du kan læse mere om det på vores hjemmeside.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?