Brev
Selvværd
Hej,
jeg er en helt normal teenagepige på næsten fjorten år. For at jeg vil kunne føle at få bedst svar, kommer der altså meget af min fortid. Jeg kan starte med at sige, at jeg er skilsmissebarn og har været det siden jeg var seks år gammel. Jeg ser ikke min far så tit, ved ikke rigtig hvorfor – kontakten røg bare.
Min mor arbejder på et hospital, så hun er heller ikke så tit hjemme. I min klasse er der kun to-tre stykker jeg snakker med, eller i hvertfald opfatter som mine veninder. Jeg er ikke overvægtig, men heller ikke normalvægtig, jeg er lidt en blanding. Jeg har aldrig været udsat for mobning, men jeg har haft en rigtig hård periode, hvor jeg var meget ensom og skrøbelig. Hvis jeg blev kaldt for noget grimt blev jeg mere ked af det, end man nok burde.
Jeg har det sådan, at nogle gange føler jeg at jeg har et herligt liv, da jeg har en kæreste og hvis man får en kompliment, men nogle dage har jeg det forfærdeligt, og kan ikke finde noget positivt. For et halvt år siden var jeg i en periode hvor jeg bla. skar i mig selv, og prøvede at tage en overdosis.
Jeg har gået til psykolog og min egen læge, og jeg har haft det rigtig godt siden da. Problemet er bare, at jeg virkelig føler mig deprimeret igen, og jeg kan tit sidde en hel dag, og bare græde og finde negative ting omkring mig. Min kæreste bor langt væk fra mig, og jeg føler ikke rigtig noget for ham mere. Jeg synes ikke, at jeg kan fortælle ham ting og jeg føler mig nogengange udnyttet samt fortvivlet.
Jeg har længe overvejet at slå op med ham, men der kommer selvværdsproblemerne op igen: Hvad hvis han bliver sur på mig, eller han begynder at skrive og fortælle grimme ting om mig? Jeg har rigtig mange spørgsmål, og jeg kan godt forstå hvis jeg lyder som en total kliché, men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at få det bedre med mig selv, og for at kunne stå ved mine ting.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Først og fremmest vil jeg sige, at jeg absolut ikke synes, at du lyder som en kliche, som du skriver. Jeg synes tværtimod, at det er rigtig godt, at du har valgt at bede om hjælp, når du har det dårligt. Det er godt at kunne bede om hjælp, og på den måde passe lidt på dig selv.
Du fortæller bl.a., at du ikke har så meget kontakt med din mor, da hun arbejder meget. Ved hun mon, at du har det dårligt? Jeg tænker, at det måske kunne være en god ide at få hende fortalt, hvordan du går og har det.
Jeg synes, det lyder godt at du tidligere har fået god hjælp af en psykolog og din læge, og jeg tænker på om du mon kunne komme til at snakke med dem igen, når de nu tidligere har kunnet hjælpe dig? Hvis det er igennem PPR du har fået psykologhjælp, vil du sikkert kunne få kontakt med psykologen igen. Du kan enten sige det til din mor eller din lærer at du gerne vil tale med psykologen igen, hvis du altså selv ønsker det.
Du skriver, at du overvejer at slå op med din kæreste, da du ikke rigtigt føler at du kan tale med ham og føler at han måske udnytter dig. Jeg kan ikke umiddelbart vurdere, hvad der er det rigtige for dig, men jeg tænker at du jo har lov til at gøre det forbi, hvis du ikke længere har lyst til at være kærester med ham.
Det at du er bange for om han vil sige noget grimt om dig, hvis du slår op, fortæller måske også at du ikke helt har tillid til ham..? Jeg tænker at det ikke er holdbart at blive sammen af den grund, og hvis han skulle finde på at sige noget grimt om dig, viser det jo bare at han ikke er person du/ man kan stole på.  (Hvis du slår op på en nænsom og respektfuld måde- mon han så ikke også, vil behandle dig ordentlig??)
Du skriver, at du gerne vil have hjælp til at stå ved dine ting, og jeg tænker, at du allerede i ret høj grad nok gør det. Ved at skrive til os, viser du jo i hvert fald, at du er godt på vej til at stå ved dig selv og dine behov.
Hvis du har behov for at tale med psykologen igen, så hun eller han kan støtte dig i at blive ved med at stå ved dig selv, så bed om at få nogle samtaler igen. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har lyst til at få en snak med en rådgiver, inden du går videre med det. Telefonnummeret er 116 111. Du kan også benytte chatten eller smsrådgivningen. Du kan læse mere om det på vores hjemmeside.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen