Selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver mere sårbar og følsom, når huden for tiden ikke er helt så fin som den har været før. Jeg ved, at der er mange andre jævnaldrende piger og drenge som særligt i teenage årene også bøvler med urenheder i huden, og derfor kan have glæde af, at du har mod på at fortælle hvad det betyder for dig.

Det er nemlig flot, at du er opmærksom på og bevidst omkring, hvad uren hud betyder for dig. Den påvirker selvtilliden og går udover deltagelse i visse sociale arrangementer med venner, og det er blevet svært at se familie eller venner i øjnene - netop fordi du ikke føler dig som før.
Derfor er det dejligt at høre, at du generelt er superglad og har masser af venner og en god familie, som sikkert også vil støtte dig hvis du åbner op omkring hvordan du har det... mon du har mod på det? Jeg tænker, at de mennesker du holder af og har omkring dig, måske har bemærket at huden har ændret sig...så måske vil det hjælpe dig tilbage igen, at åbne lidt op for de nærmeste? Måske er der nogen i dit netværk som har viden og erfaringer omkring uren hud, og hvad de gjorde ved det... Jeg er sikker på, at hvordan du end ser ud, og hvad enten du har uren hud eller akne, så elsker og holder dine venner og familie af dig alligevel. Så selvom du bøvler med uren hud, så er du ligeså fantastisk og dejlig en ven, veninde og datter som du altid har været  - det synes jeg du skal holde fast i og fokusere på alt det smukke i dig og i dit liv.

Når du skriver, at du har fået væsentligt mere uren hud, efter du er startet i gymnasiet, får det mig til tænke over om det også har medført andre ændringer i dit liv? Måske kan du lave en liste over de ændringer, som du synes er sket og kan påvirke hudens balance?

Der kan være mange faktorer som spiller ind på vores ydre udseende. Generelt kan man sige, at det er hormonbalancen der styrer hudens produktion af talg - en form for vores egen naturlige fedt til huden som vi har brug for. Ind i mellem er der er ændringer og ubalancer - det er helt normalt, særligt i teenage tiden. Nogen kvinder får uren hud omkring menstruation - her er der ændringer i hormonerne, som også kan påvirke humøret...nogen bliver mere følsomme og sårbare..

Jeg vil nævne de faktorer som jeg er bekendt med kan påvirke os, og de muligheder jeg kender til. Det kan være genetisk - mon der er andre i familien som bøvler med uren hud og hvad gør de ved det, har de gode råd og forslag til hvad der gøres, både if. til huden - de psykiske påvirkninger? Det kan også være, at det vil være godt at tale med din læge, og måske er det en hudlæge du skal henvises til?

Er der kommet stress på efter starten i gymnasiet (nye venner, krav, lektier, deadlines på opgaver, mindre tid til motion osv.) som kan påvirke balancen? Måske har du brug for at finde muligheder for at genfinde roen i gymnasielivet - finde tid til ro?

Er der flere fester med alkohol og mindre søvn? Har du ændret på kosten, er der flere café besøg, kantine mad fremfor medbragt mad?
Måske skal du se på kosten, får du de vitaminer og mineraler kroppen har brug for gennem kosten? Får du mon den væske (vand) kroppen har brug for? Her kan det være, at din familie kan støtte dig - og hjælpe dig med måder at få søvn, ro og en god sund kost? Sådan så du ikke skal stå alene med det.

Er du begyndt at tage p-piller, som påvirker hormonbalancen og derved kan påvirke produktionen af talg, og give urenheder? Måske kan du undersøge om det kan være en faktor, og om kondom som prævention vil være en løsning i stedet, spørg evt. din læge til råds? Hvis du ikke tager p-piller kan du alligevel spørge din læge om råd om uren hud, og muligheder for at ændre det.

Er der sket ændringer i plejen af huden, som kan påvirke den? Renser du huden, og plejer den? Det kan være, at der skal en anden metode til nu, og her kan du spørge råd og vejledning på apoteket, hos en kosmetolog, i en helsekostbutik med hudplejeprodukter og god vejledning? Her skal du nok være opmærksom på, at hudpleje ikke skal koste en formue, men passe til din hud og den måde at pleje huden som passer til dig...nogen er til at vaske huden med vand, og en god creme, andre er til timelange behandlinger med rensemasker og mange produkter - her er vi meget forskellige, og det er helt ok.
Måske har din mor gode idéer til at pleje huden, måske kan du sammen med veninderne gå på opdagelse i hudpleje, bruge deres erfaringer og tips? Det kan også være, at arrangere en wellness dag med veninderne. Det kan man sagtens gøre derhjemme, hvor man fx hygger med rolig musik, tænder stearinlys, selv laver sine produkter på enkle måder - agurker til øjenlågene, dampe ansigtet, kold kamille the til at rense huden, manicure eller hvad man nu kan finde frem til? Det kan blive en rigtig hyggelig og rar oplevelse, hvor der sikkert også tales om andre emner end pleje af huden...

Jeg håber du kan bruge mit svar og forslag. Du er også velkommen til at skrive ind igen, ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116 111, eller logge på Chatten. Det kan være, at der er mere du har lyst til at tale om eller spørge om råd omkring - du er velkommen.

Bedste hilsner

BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?