Brev
Psykisk vold
Hej
Jeg skriver blandt andet grundet min relativt hårde opvækst, eller derimod meget hårde med en psykopatisk og narcissistisk far, som gjorde min hverdag til et levende helvede, dog blev dette til en normalitet for mig, så det er ikke noget jeg tænkte på før han smed mig ud hjemme fra. Jeg står pt og er 18 år gammel, og er det er 8 måneder siden jeg blev smidt ud, jeg blev smidt ud efter jeg kom hjem fra hospitalet med meningitis og knapt kunne gå på mine ben.
Det startede fra da jeg blev født, med råb, skrig, skæld ud, fratagelse af personlige selvbetalte ejendele, skæld ud til min fantastiske mor, trusler, alkoholmisbrug, at blive fortalt man er intet værd og at jeg ingen følelser eller sympati ejer og såvel også fysisk vold i mindre grad.
Som du/ i nok kan læse har dette haft en negativ effekt på mig, specielt efter jeg blev 15 og mine forældre endelig blev skilt, der valgte jeg at blive ved min far, hvortil det gik helt galt psyksik for mig.
Mine nuværende problematikker er blandt andet mareridt og søvnbesvær ( har stået på i snart 2,5 år) dårligt selvværd, kan ikke danne relationer til andre på min alder, jeg har svedture om natten, jeg får hjertebanken og angst tilfælde flere gange dagligt, specielt hvis der er mange mennesker, eller jeg skal præstere, jeg kan ikke huske, jeg kan ikke koncentrere mig samt flere tegn på PTSD. Det er blot nogle af de skavanker jeg går og lever med pt – Derfor har jeg overvejet at række hånden ud for at få den hjælp jeg burde have søgt for længe siden, men som jeg ikke har gjort pga min følelsesmæssige tilstand har været så slem, at jeg ikke har kunnet mærke glæde i mange år eller for den sags skyld sorg. Det er så småt ved at gå op for mig nu da jeg er ude af situationen at jeg har et stort behov for at få hjælp, ikke af en tæt ven, men af en der har forstand på det og kan sætte sig ind i det.
Mit egentligt spørgsmål er hvordan skal jeg gribe det an.
Samt vil jeg råde alle til at søge hjælp før man ender som mig.
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Hvor har du bare et stort hjerte, når du åbner op for hvordan du selv har haft det igennem din opvækst med et særligt ønske om at kunne hjælpe andre. Dit råd til andre børn og unge, om at de skal søge hjælp med det samme – er virkelig et godt råd. Det kan godt være, at du ikke selv rakte hånden ud efter hjælp, men det har heller ikke været dit ansvar på noget tidspunkt. Igennem din opvækst har det været de voksne omkring dig, som har haft ansvaret for, at du skulle have det godt. For mig lyder det som om, at du er blevet svigtet igennem din opvækst – ikke blot at din far, men af de pædagoger og lærere som ikke har spottet, hvor skidt du egentlig har haft det.
Men når det så er sagt – så er der intet, som er for sent. Du kan få det bedre.
Det kan du få ved endelig at række hånden ud efter de voksne, som er omkring dig nu.
Først og fremmest er det rigtig godt at dele sin historie og situation med andre, som du gør nu her på BørneTelefonen. På den måde kan man få læsset nogle af sine negative oplevelser, tanker og følelser af. Det samme kan man gøre hos nære familiemedlemmer eller gode venner. De kan lytte, fortælle dig hvor unik du er og give dig en krammer, når du har brug for det.
Når det så er sagt, så er det vigtigt at du snakker med din læge omkring din historie og de udfordringer som du oplever i dag. For din læge har pligt til at henvise dig til en psykolog eller anden relevant hjælp. Jeg kan ikke stille en egentlig diagnose, som din læge kan. Men for mig lyder det også som om, at der kan være visse symptomer som kan minde om PTSD. Og særligt med PTSD og andre psykiske lidelser er det vigtigt at man får en særlig tilrettelagt hjælp. Har du mod på at ringe til din egen læge og få en tid til en snak? Det kan måske være en god støtte at have din mor, en god ven eller anden nær person med dig. Det kan også være en støtte at vise lægen dette brev til BørneTelefonen og vores svar til dig. Din læge kan henvise dig til eksempelvis en psykolog eller andet relevant tilbud, som kan hjælpe dig videre.
Hvis du har brug for en snak med en voksen ”udefra”, kan du udover vores BørneTelefon også kontakte Psykiatrifonden. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke på dette link:  http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlige tanker fra BørneTelefonen.