Brev
meget lavt selvværd
kære bb
jeg er en pige i 6. klasse med et meget lavt selvværd
det hele startede sidtse december hvor jeg var begyndt at føle mig meget tyk (jeg er normal vægtig, men fordi jeg er så høj vejer jeg en del mere en mine venner), jeg havde gjort det i meget lang tid, men i december blev det slemmere,
jeg opdagede at der på instagram var en masse profiler lavet af piger med anorexi, jeg syntes de så så pæne ud og jeg ville også have følelsen af at være let som en fjer, så jeg besluttede at sulte mig selv altså kun at spise en appelsin om dagen eller sådan noget.
i starten var jeg meget glad fordi jeg stort set kunne stille mig på vægten vær dag og have tabt mig. men jeg havde nogle gange nogle dage hvor jeg kom til at proppe mig selv med mad og følt mig som en fed gris. efter noget tid var jeg blevet mere og mere træt fordi jeg fik for lidt kalorier. det var som om det ikke var mig selv der var i min krop men bare mig der så på.
jeg græd også mig selv i søvn flere dage gad ikke i skole, men gjorde det alligevel. jeg kunne også finde på at cutte engang imellem.
en dag da jeg så var til håndbold kunne jeg ikke holde det ud mere jeg jeg begyndte at græde. da træneren spurgte hvorfor fandt jeg på en løgn om at jeg bare havde det dårligt, så de sagde jeg skulle ringe til min mor og få hende til at hente mig, det gjorde hun så.
næste dag lod jeg også som om jeg var syg, så jeg kom ikke i skole. i løbet af den dag gik det op for mig at jeg blev så ked af det, hvis jeg blev ved sådan så jeg besluttede at stoppe. da jeg begyndte at spise normalt igen proppede jeg mig helt vildt og jeg fik det helt vildt dårligt.
Det gik op for mig at selvom jeg ikke sultede mig selv var jeg stadig nød til at have nogle regler, så jeg besluttede at gå på denne kur der hedder iform kuren som går ud på at jeg kun måtte spise 5 måltider af 250 kalorier.
jeg troede at jeg ville blive glad af det hvis jeg fik noget mer energi men det gjorde jeg ikke jeg var stadig lige så trist og havde stadig nogle af de dage hvor jeg proppede mig helt vildt og fik det helt vildt dårligt (nogle gange kunne jeg godt finde på at stikke mine fingre ned i halsen og få mig selv til at kaste op).
både da jeg sultede mig selv og da jeg gik på den der kur påvirkede det også meget hvor tit jeg var sammen med mine venner fordi man jo tit spiser usundt når man er sammen med sine venner, så jeg ungik dem på en måde og det gjorde mig også rigtig ked af det.
Så her i weekenden gik fandt jeg ud af at jeg bare skulle spise sundt og kun når jeg var sulten. den weekend var jeg helt vildt glad og super positiv, men så skulle jeg i skole igen, jeg troede at jeg også ville være lige så glad i skolen, men selvom mad ikke fylder så meget i mine tanker længere er jeg stadig meget trist og har lyst til at græde hele tiden.
kan det være jeg har en depression eller sådan noget.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit meget ærlige brev, hvor du rigtig godt fortæller, hvordan du i længere tid har gået og haft det. Efter at have læst dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har brug for hjælp, så du ikke længere skal føle dig så trist. Derfor er det så sejt, at du har skrevet herind, og jeg håber meget, at jeg kan hjælpe dig videre, for det fortjener du!
I dit brev fortæller du, hvordan du siden sidste december har haft for meget fokus på vægt og mad – og det er helt tydeligt, at du stille og roligt er kommet ud på et spor, hvor det kan være svært at komme væk fra uden at de negative tanker følger med. Tanker som længe har været en del af din hverdag. Derfor er det så dejligt at læse, at du har besluttet dig for, at du ikke længere vil finde dig i at have det dårligt. Det er nemlig det første skridt på vejen mod at få det bedre!
Men det kan være en hård kamp at slippe tanker og de ting der sker. Derfor er det vigtigt -  bliver du nødt til at tale med nogle, der kan hjælpe og støtte dig. I dit brev nævner du både din mor og din håndboldtræner, og derfor tænker jeg, om du har mod på at snakke med dem (eller en af dem) om, hvordan du i virkeligheden går og har det? Du skriver, at du har været så træt, fordi du ikke har spist, så måske din mor eller træner allerede har lagt mærke til, at du måske ikke har det så godt? Jeg synes, at du skal få sagt eller skrevet en sms/brev til en af dem, om hvordan du har det og den støtte du har brug - for det er lige nu, du har brug for hjælp. Du kan også vise dem det brev, som du har sendt herind og mit svar. Det er i hvert fald en måde, du kan få fortalt, hvordan du har det, og det vil være en måde at komme igang med en snak?!
Det kan også være, at du hellere vil starte med at fortælle det til en voksen fra din skole, fx din lærer eller skolens sundhedsplejerske. Især sundhedsplejersken er vant til at tale med børn og unge om de tanker og følelser, som kan opstå i forbindelse med mad og vægt, men dine lærere er også vant til at tale med børn og unge, der har det svært.
Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at du for at komme videre på en god måde, har brug for at få talt om alle de tanker, som har fyldt hos dig så længe. Derudover skal du måske også have støtte til at acceptere dig selv, som den du er. Du er nemlig en fantastisk pige, der har så meget at være stolt af, men når de dårlige tanker får lov til at fylde for meget, kan det være svært at få øje på de gode sider, når man er alene. Derfor håber jeg så inderligt, at du har mod på at tage fat i en voksen, som kan hjælpe dig med at få den hjælp, som du har brug for, så du igen kan begynde at bygge dit selvværd op! Og som du selv skriver, så er du bekymret for, at du måske har en depression - og derfor skal du have hjælp hurtigst muligt, så du ikke ender med at komme ned i et hul, der kun bliver sværere og sværere at komme op af.
Hvis du har lyst til det, kan du (og din mor) evt. se lidt nærmere på LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) på deres hjemmeside: http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk. Her kan du både læse om andre unge, der måske har haft nogle af de samme tanker, som dig – og hvis du har brug for det, så har de også en god rådgivning. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111, hvor der også altid sidder en rådgiver parat, der gerne vil lytte og hjælpe dig godt på vej..
De varmeste hilsner
BørneTelefonen