Brev
Mænge sig med de forkerte
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år, der ikke føler sig god nok. Jeg ved faktisk, at jeg ikke er god nok, da jeg virkelig har opført mig forkert.
Jeg har altid være den stille og forsigtige pige, som der aldrig gjorde noget galt. Jeg var og er stadig meget tilbageholdt, og det kræver meget for mig at snakke foran mange mennesker.
Da jeg startede i 8. klasse i august måned tænkte jeg, at nu skulle det være nok. Jeg var træt af at blive set på den måde, som folk så mig på, stille, uskyldig og forsigtig. Samtidig begyndte jeg at snakke meget med en af pigerne fra min klasse, der var/er for meget af alt det sjove. Hun har en evne til at ændre folk. Når man er sammen med hende, så har man det helt vildt sjovt, men omverdenen ser det ikke på samme måde som en selv. Jeg blev hurtigt en anden person, når jeg var sammen med hende. Det var ikke fordi jeg ikke var mig selv, hun fik bare det dårlige frem i mig. Jeg blev helt vildt irriterende og fjollet. Vi kunne simpelthen ikke tage noget seriøst.
En af de vikarer der er på vores skole, begyndte hurtigt at “hade” os, hvilket er 100% forståeligt, for vi tager ikke noget seriøst i hende nærvær. Vi er ikke decideret slemme/onde, men vi er alt for fjollede og pjattende. Så meget at det virkelig er irriterende, er jeg ret så sikker på. Man kan tydeligt mærke det på hende.
Jeg har her for nyligt snakket med nogle af de andre piger fra min klasse om det, fordi jeg selv begynder at føle, at det efterhånden er blevet lige i overkanten. Pigerne var helt enige med mig. De syntes virkelig at det var for meget. En af dem havde selv været i samme situation. Hun havde været meget nære veninder med hende, og jeg ved godt, hvor meget det havde ændret hende, når de var sammen.
Lige nu står jeg bare i det dilemma, at jeg har fået fuldstændigt nok. Jeg gider ikke at være sammen med hende her pigen mere. Jeg kan bedre lide mit liv, når hun ikke er ved min side, da hun ikke er god for mig. Jeg tror meget, at dette halve år ligesom har været mit forsøg på at finde mig selv og prøve noget nyt, men jeg vil bare ikke mere. Jeg er ked og træt af det.
Hvordan “undgår” jeg min veninde? Hvordan holder jeg hende væk, uden af såre hende eller gøre for meget ud af det? Jeg har også overvejet at snakke med vikaren. Bare sige undskyld for at havde været så belastende, for det har jeg virkelig været! Fortælle hende, at jeg selv syntes vi har været lidt i overkanten. Kan det være en god ide? Jeg tror i hvert fald at det vil lette mig en del, hvis jeg fortæller vikaren det.
Jeg håber virkelig, at I vil svare mig!
Hilsen en pige på fjorten år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej fjorten årige pige
Hvor er du bare god til at beskrive din situation og det dilemma, som du befinder dig i. Det må da også være svært for dig, at ”hive i land” igen. Først vil du gerne fjolle og pjatte med hende, og nu har du fået nok.
Det er rigtig flot, at du kan mærke på dig selv, hvornår ”nok er nok”. Og så reagere på det. Det er super, at du også har talt med de andre piger om det -  så er du allerede i gang med at ændre din situation.
Vi er jo forskellige som mennesker og opfører os forskelligt. Nu har du prøvet lidt det modsatte af, hvad du plejer. Du har fundet ud af, at det var ikke helt godt for dig – det er en god erfaring. Og sådan er det at være menneske – vi prøver os frem og lærer på den måde, hvem vi er, og hvad vi kan lide. Og noget af det ”fjollede”, kan du jo vælge at tage med dig. For selvom det måske har været for meget – så fornemmer jeg, at det også har være rart for dig at give lidt mere slip.
Jeg vil foreslå, at du fortæller din veninde det, som det er. Forklarer hende, at du har haft det sjovt med hende, men at du ikke har lyst til at fortsætte med at pjatte så meget. Du kan måske fortælle hende, at du stadig gerne vil bruge tid sammen med hende, men det skal foregå uden for timerne. Måske har hun det ligesom dig, og kan bare ikke finde en vej ud.
Hvis du syntes, det er svært, kan du måske tale det igennem med dine forældre først. Så får du en ide om, hvad du kan sige til hende. Det kunne også være, at du og dine andre veninder sammen kan finde en god måde, at fortælle veninden det på. Og måske kan I også tale sammen om, hvad der er af gode ting, ved din venindes måde at være på. For som du jo skriver, så har man det også helt vildt sjovt sammen med hende.
Du skriver, at det vil lette dig at sige undskyld til vikaren. Derfor synes jeg, du skal gøre det. Nogen gange er det at undskylde en god måde at komme videre på. Og det viser, at du har tænkt på, hvordan det har været for vikaren – så selvom det ikke er noget, du behøver, kan det være en god ide at gøre det.
Og så bliver jeg nødt til at sige, at du er meget hård imod dig selv. Du har i mine øjne ikke opført dig forkert. Du har i virkeligheden nok ikke opført dig meget anderledes end mange andre teenagere. Og så har du forsøgt at gøre noget andet, end du plejer. Det er en god måde, at finde sig selv på. Samtidig er du betænksom nok til, at du ikke vil såre din veninde.
For mig lyder det meget omsorgsfuldt og ansvarligt. At tage vare på sig selv er en stor opgave, og du lyder til, at være ret god til det.
De bedste hilsner fra
Børnetelefonen