Brev
Jeg spørger ikke mine veninder om de ville være sammen
Hej BB.
Jeg skriver til jer fordi at jeg har det her “problem” jeg gerne ville have en slags “forklaring” på.
Jeg er ikke særlig tit sammen med nogle af mine venner i weekenderne eller efter skole, hvilket skyldes at jeg ALDRIG selv spørger om der er nogle der kan være sammen,
min mor ved det godt og mine forældre spørger HELE tiden ind til hvorfor jeg peger bare at sige “det ved jeg ikke” og vis de spørger om jeg ikke skulle tage at spørger nogle om de kan være sammen svare jeg bare “ik lige nu” så siger det hvorfor “jeg har bare ikke lige lyst til at være sammen med nogle lige nu” men det har jeg jeg (tør) på en måde bare ikke at spørge nogle.
Jeg ved virkelig ikke hvorfor og jeg syntes at det er rigtig ireterende. Jeg håber at i kan hjælpe mig
Kærlig hilsen
Pigen der ikke spørger sine veninder om de kan være sammen.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Tusinde tak for dit brev.
Hvor er det bare godt, at du skriver til BørneTelefonen.
Jeg kan sagtens forstå, at det må være irriterende, at du oplever, at du har svært ved at spørge dine veninder, om I skal lave aftaler efter skole og i weekenderne, især nu - hvor det lyder som om, du har rigtig meget lyst til det! Det er flot, du vælger at gøre noget ved dit problem, og skriver herind for at få nogle råd.
Jeg kan ikke give dig én bestemt forklaring på, hvorfor du synes, det er svært for dig at spørge dine venner om I skal ses efter skole eller i weekenderne. Det kan der nemlig være flere forskellige grunde til.
Du er selv inde på, at du ikke føler, at du har modet til at spørge. Gad vide om du altid har haft det sådan? På BørneTelefonen har jeg talt med mange børn, der har det ligesom dig. Nogle af børnene fortalte mig, at en af grundene til at de ikke turde spørge, var at de var bange for at blive afvist. Tænk nu, hvis det viste sig, at vennerne sagde nej! Derfor tænker jeg på om en af grundene til, at du kan være usikker på at spørge dine venner, om I skal ses kan være, at du også er nervøs for at blive afvist? Det kan måske også handle om, at du føler dig genert?
Jeg lagde mærke til, at du skrev, at grunden til at du ikke var så ofte sammen med dine venner var, at du aldrig spurgte dem. Det får mig til at tænke på, at du måske har en fornemmelse af, at de faktisk gerne vil ses med dig, hvis du spurgte dem, og at I ville ses oftere, hvis du også turde spørge dem. Er det mon rigtigt forstået? Hvis du er lidt nervøs for deres reaktion, så kan det måske hjælpe at tænke på, hvordan du selv reagerer, når nogen spørger dig, om I skal finde på noget sjovt at lave sammen i weekenden. Mon ikke du ville blive glad over, at det lige netop var dig, de spurgte? - og mon ikke dine venner også ville blive glade for, at du spørger dem og viser, at du godt kan lide dem og gerne vil være sammen med dem?
Har du overvejet at tale med dine forældre, om hvordan du har det? At du gerne vil lave aftaler med dine venner, og at du synes, det er irriterende, at det skal være så svært for dig at spørge dine venner, om de vil? Sommetider er det en rigtig god idé, at tale med sine forældre om de svære følelser og tanker, så de har mulighed for at hjælpe én. Måske har de en god idé til, hvordan det vil kunne blive nemmere for dig at spørge en ven eller en veninde, om I skal være sammen. Det kan også være, at de har en god idé til, hvad du og din ven kunne lave sammen. Hvad tænker du mon om det?
Har du overvejet at tage en snak med en af dine venner, som du stoler på, om hvordan du har det? Måske vil det blive lidt nemmere for dig, hvis dine venner er klar over, at du har svært ved at være den, der spørger, om I skal lave noget sammen, men at du rigtig gerne vil være sammen med dem. Det kan sagtens være, at dine veninder tror, at du ikke har brug for eller lyst til at være sammen med dem særlig ofte. Måske kan den ven du beslutter dig for at tale med også give dig et godt råd til, hvad der kunne være en god måde at spørge på.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen