Brev
Jeg har ikke selværd
Jeg er en pige på 11 år, og jeg har meget lavt selværd!:( Jeg føler at hvis jeg ikke var her ville alle være meget mere glade!! Jeg har tit haft selvmords tanker og er løbet hjemmefra flere gange.. Hvordan får jeg lidt mere selværd? Og hvordan kan jeg opgive mine selvmo tanker??
Hilsen Den tavse..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg er glad for, at du kender til BørneBrevkassen, og at du med dit brev tør spørge om hjælp. Det er vigtigt at dele sine tanker med andre – især hvis de, som du oplever det lige nu, handler om ikke at føle sig ønsket.
Først må jeg sige til dig, at jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at du tit har haft selvmordstanker. Det kan være hårdt at tungt at gå rundt med så alvorlige tanker. Er det blevet værre eller bedre? Selvmordstanker må du ikke gå med alene, det er vigtigt, at du nu finder frem til en eller flere personer, som du kan tale med. En person, som du har lyst til at fortælle, hvad du går og tænker på.
Jeg tænker her, om din mor og far ved, at du nogle gange føler, at alle ville være meget mere glade, hvis du ikke var her? Jeg tror, det er vigtigt, at du fortæller dem det. Hvad tror du, de vil sige, hvis du sagde det højt? Hvis du har mod på det, kan du lade dem læse dit brev og mit svarbrev. Det kan være en måde at få sagt dine tanker højt på.
Du skriver, at du er løbet hjemme fra flere gange, og det får mig til at tænke på, hvordan der er hjemme hos dig? Jeg ved ikke, hvordan du har det med dine forældre? Hvis du har det svært med din familie, kan det være, at der er en anden voksen, som du har mere lyst til at snakke med..?
Kan du komme i tanke om en person, som kunne være en hjælp for dig at snakke med? Det kan fx være en lærer eller en i din familie, det kan også være en veninde, men det er bedst, hvis du kan finde frem til en voksen. Jeg håber også, at du har mod på at ringe ind til os på BørneTelefonen..? Det er som sagt vigtigt, at du deler dine tanker med andre – især når de handler om ikke at ville leve mere. Det er alvorlige tanker, som du skal have hjælp til at snakke om.
Når det er sagt, så tænker jeg på, hvordan du mon har det i din skole og i din klasse? Jeg tænker også på, om du har oplevet noget, som får dig til at tænke, at alle ville være mere glade, hvis du ikke var der. Når jeg læser dit brev, får jeg mest lyst til at give dig et stort kram, for det er nogle hårde ord, du her bruger om dig selv. Jeg ved ikke, om du har det godt og trygt i din klasse? Har du lyst til at gå i skole, når du vågner om morgenen?
Du skriver ikke noget om venner og klassekammerater i dit brev, så jeg bliver nysgerrig på, om du har nogle venner omkring dig, som du passer på, og som passer på dig? Jeg tror, det er vigtigt for mange mennesker at kunne dele deres hverdag, oplevelser og tanker med andre personer, som man kender godt, og som man føler sig tryg ved. Det kan være en stor støtte at spørge andre til råds og søge hjælp, når man som du lige nu oplever at have det svært.
Du skriver, at du har meget lavt selvværd, og du spørger til, hvordan du får mere selvværd. Her tror jeg også, at gode venner og familie betyder meget for, hvordan man har det med sig selv. Venner kan fortælle dig, at du er god nok, og de kan rose dig, når du gør noget godt, eller er god til noget. Det har alle mennesker brug for at høre en gang imellem. Måske har du lyst til at ringe ind til BørneTelefonen og snakke mere med os om skole og venner?
Når vi taler om selvværd, tror jeg især, at det handler om at være tilfreds med at være den, man er, og være tilfreds med det, man gør. Det er ikke altid en nem opgave, men man kan øve sig i at blive gladere for sig selv.
Her tror jeg, det er vigtigt, hvis du kan lave noget, som du er god til, eller som du bliver god til, fordi du øver sig. Det kan fx være en fritidsaktivitet – noget du har lyst til at lave efter skole. Jeg ved ikke, om du allerede går til noget? Måske har du lyst til at starte på noget nyt? Det kan være alt lige fra svømning og dans til foto eller guitar. Det handler egentlig bare om, at du finder frem til en aktivitet eller interesse, som du har lyst til at dyrke mere.
Hvis du vil, kan du skrive en liste over dine interesser fx ”Hvad synes jeg er sjovt?” eller”Hvad bliver jeg glad af at lave?”.  Bagefter kan du måske sammen med din mor, far eller en anden finde frem til, hvor du kan dyrke din interesse. Jeg giver dig dette råd, fordi jeg tror, det er vigtigt, hvis du kan finde frem til noget, som du kan bruge din tid på. På den måde bliver det måske nemmere for dig at glemme de negative tanker.
Måske vil du også med din nye interesse opdage, at du er rigtig god til noget, som du ikke viste. Når man oplever, at man er sej, dygtig eller god til noget, kan det være, at man bliver mere glad for sig selv. Hvad tænker du om det, jeg skriver her? I sidste ende tror jeg, at selvværd handler om at kunne give sig selv et skulderklap. Her mener jeg, at man kan sige højt til sig selv, at man er god nok.
Husk, at du altid kan ringe ind til os, så kan vi snakke videre fx om gode og dårlige tanker, skole, venner, interesser og om, hvordan du bliver mere glad for sig selv. Nummeret er 116 111, og det er helt gratis at ringe.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen