Forandring

Hej jeg er en pige på 11 år

jeg føler mig lidt kedelig her for tiden og jeg vil gerne skille mig lidt ud fra mængden men hved ikke hvad jeg vil forandre har tænkt på hår eller tøj men hved ikke hvad der er det bedste

Jeg vil gerne ligne en der er mega ligeglade med andres meninger og gør hvad jeg kan lide for det syntes jeg er mega fedt kæmpe respekt til dem
Der gør det! Men pleas hjælp✨

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11 årige pige

Mange tak for dit brev. Jeg kan forstå på dig, du gerne vil ændre udseende og ligne en, der er mega ligeglad med andres meninger. Jeg synes, det er sejt og modigt af dig, du har lyst til skille dig ud fra mængden og forandre dit udseende.

Jeg får lyst til at fortælle dig, at når man kommer i din alder er det helt naturligt, man begynder at skabe sin egen stil og mening om, hvad man synes er fedt. Den stil du beskriver minder måske om punk-stilen. Du kan måske prøve at søge efter denne stil på nettet, og se om der dukker noget inspiration op?

Jeg er nysgerrig på, om du mon har talt med nogen om, du har lyst til at skifte udseende? Måske har dine venner eller måske et familiemedlem inspirere og hjælpe dig med at ændre dit udseende? Du kan jo også prøve at nævne det for din far eller mor. Måske er de helt med på ideen, og I kan sammen være nysgerrige på, hvad du kan gøre for at finde en ny stil.

En ide kan også være, at du eller I kigger i magasiner eller  på sociale medier efter  en hår- og tøjstil, du kan lide. En tur på biblioteket og en snak med bibliotekaren kan måske også hjælpe dig på vej.  Her findes flere bøger og blade om, hvordan man f.eks. kan sy sit eget tøj om eller sætte dit hår i en vild frisure ved hjælp af styling.

En tur i en  genbrugsbutik efter på et  loppemarked kan måske hjælpe dig med at finde smykker og tøjstykker, der lige er dig. Du kan også gå ind til frisøren eller i Matas og spørge, om de har nogle ideer til, hvordan du kan ændre din hårstil? Gad vide hvad du tænker om dette? Mange børn og unge bruger meget tid på at kigge på hinanden og lade sig inspirere af hinanden.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på chatten, hvis du har brug for at tale  mere med en voksen. Vi vil altid gerne lytte til dig.

Jeg håber, du kan bruge mine ideer til noget. Jeg ønsker dig held og lykke med at finde en stil, som du synes, er dig.

Varme hilsner

fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?