Føler at jeg ikke er god nok

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Det første jeg gerne vil sige til dig, er, at du slet ikke skal være nogen anden person. Du er god, præcis som du er.

Jeg kan læse i dit brev, at du måske går rundt og er usikker? Og når man er usikker, kan man blive i tvivl, om man er god nok. Men du er god nok. For jeg tror nemlig, at din usikkerhed skyldes noget helt andet.

Du fortæller, at du udvikler dig hurtigt – og sikkert lidt hurtigere end de andre piger i klassen. Det er forskelligt, hvornår pigerne udvikler sig. Nogle udvikler sig lidt tidligere end andre – og nogle lidt senere. Det er helt naturligt.

Jeg tror, din usikkerhed har noget at gøre med, at du måske føler dig lidt anderledes? Hvis du gør det, skal du vide, at den følelse er helt normal – både hos dem, der udvikles tidligt og sent.

Heldigvis varer det ikke længe, før du vil opleve, at de andre også udvikler sig. Og så vil du også få det bedre med dig selv.

Selvom de andre piger måske ikke viser det, er jeg sikker på, at de også tænker rigtig meget på deres udvikling. Jeg har snakket med mange andre piger på din alder, der heller ikke bryder sig om at bade sammen med de andre piger fra klassen. Og jeg er overbevist om, at de også tænker meget på, hvad andre tænker om dem. De ting er du bestemt ikke alene med.

Måske kunne du foreslå jeres lærer, at pigerne i klassen har en snak med en lærer eller måske sundhedsplejersken om kroppen og om udvikling? Det tror jeg nemlig både kunne hjælpe dig og de andre piger i klassen? Eller måske kunne din mor foreslå det til læreren?

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?