Brev
Hader min personlighed
Jeg hader min personlighed 🙁 ..
Føler mig så forkert, tiltros for at jeg er en pæn pige og aldrig blevet mobbet,
Jeg har altid haft mange venner, veninder og kærester.
Har nemt ved at få kæreste pga mit udseende, men jeg føler ikke at jeg er mig selv 🙁 og syntes det er en kamp for mig at snakke med folk om det ..
Jeg ønsker tit at jeg havde en anden personlighed eller måske var en helt anden person.
Her det sidste år har jeg ingen overskud haft – jeg er droppet ud af min ungdoms uddannelse og orker ikke at se mine veninder længere – min personlighed forstyrre mig så meget fordi jeg føler mig så forkert med næsten urenset hvad jeg laver – siger og gør 🙁 ..
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op 🙁
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18, Tusinde tak for dit brev. Hvor er jeg glad for, at du har fundet mod frem til at skrive til os, for det er så tydeligt at mærke, hvor svært du har det, og hvor svært det er for dig at snakke med andre om det.Jeg vil starte med at sige, at jeg er glad for at se, at du har mennesker omkring dig, som holder af dig i form af veninder, venner og kærester…Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at du er en smuk pige, både indvendigt og udvendigt, men at det er din udvendige skønhed, som er i fokus og at det er den, du føler dig mødt på. Alle mennesker har brug for at blive set for, hvem de virkelig også ER og ikke kun  for, hvordan de ser ud, og hos mange unge bliver det behov ikke dækket. Og når det behov ikke bliver dækket, kan man begynde at føle, at ens personlighed ikke er noget værd. Jeg tænker, om det mon er sådan du har det…? Nogle mennesker er hele livet blevet rost og anerkendt på deres udseende og på alt det de kan, og ikke på den de virkeligt er indeni, de værdier og holdninger de har. Og når man ikke bliver set, for den man virkeligt er indeni men alt for ofte bliver bedømt på udseende og præstationer, så kan der opstå den her tvivl om, hvorvidt vi nu også er gode nok helt i bunden, hvis man piller alt det ydre fra… Også selvom ros fra dem vi holder af altid er sagt i kærlighed og med gode hensigter. Og det er sådan jeg tænker, at det måske også har været for dig, når jeg læser dit brev…?I sidste ende er det vigtigste jo ikke, om vi ser godt nok ud, men om vi føler os gode nok som mennesker med alt, hvad vi indeholder. Og det er vi alle sammen! Men det kan være rigtig svært at få øje på, hvis vi ikke er gjort opmærksomme på det. Derfor tænker jeg, at du måske godt kunne bruge noget hjælp til at få øje på alle de smukke sider ved din personlighed, som dine følelser af at være forkert lige nu, kommer til at blokere for…Hvis du har mod på at få hjælp til at arbejde med dine følelser, af at være forkert altid, så tænker jeg, at en psykolog kunne være et godt sted at henvende sig... I første omgang er det din læge du skal tale med, for når du har det så svært, som du har det, kan det måske løses på en måde, hvor du kan få tilskud til behandlingen… Det er jo væsentligt at det bliver en psykolog, som du matcher med og forstår de ting du bringer på banen. Mon det vil være en mulighed du kan tale med din læge om? Når jeg læser det sidste i dit brev, hvor du skriver at du ikke orker hverken uddannelse eller venner, fordi du føler dig så forkert, så får jeg sådan en følelse af, at det du går og tumler med er så omfattende og svært, at du har brug for hjælp til at få det bedre… Jeg tænker, at det er normalt, at man trækker sig fra sine venner og skolen, hvis man har det rigtig skidt med sig selv. Men jeg ser det også som et tydeligt tegn på, at der skal gøres noget ved sagen, så du kan få det bedre. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet ind til os. For det fortæller mig, at du, på trods af at du er uoplagt, rækker ud efter hjælp. At du netop tager den advarsel alvorligt, og nu gør en indsats for at få det fortalt til en anden, så du ikke skal bære rundt på det selv… Hvis du tænker at det er alt for svært at skulle søge hjælp hos andre nu, så forstår jeg det godt. Det er tunge og svære følelser, du går rundt med, og det kan være, at du har brug for lidt tid, før du beslutter dig… Men imellemtiden så kan jeg foreslå dig en lille øvelse, som du kan nøjes med at lave hjemme for dig selv. Måske den kan være med til at gøre dig opmærksom på nogle af de gode sider, der er ved din personlighed… I hvert fald går øvelsen ud på, at du skriver tre gode ting ved din personlighed ned hver aften, inden du går i seng. På den måde, kan det blive tydeligere for dig selv, hvad du synes er vigtigt ved dig, og de værdier og holdninger du har. Måske vil det også, støtte dig at vise det mere tydeligt ud af til?  Hvis du i starten synes, at det er en svær øvelse, så kan du eventuelt ringe ind til vores BørneTelefon og få hjælp af en af voresrådgivere til at komme i gang. Det kunne også være at du en dag bare havde brug for at snakke lidt om det hele, og i så fald er du altid velkommen til at ringe eller sms'e på 116 111 – vi har åbent hele ugen 11-23.Jeg håber mine råd kan hjælpe dig et skridt videre på vejen mod at få det bedre. Jeg ønsker for dig, at du finder frem til alle de fantastiske sider, der er ved din personlighed, så følelsen af forkerthed kan begynde at fylde mindre i dig og derved give plads til nye gode tanker og rare følelser om dig selv.Endnu engang tak for dit brev, jeg er glad for at se, at du gør en indsats for at få det bedre, for det er det første skridt på vejen mod et lykkeligere liv. Alle de bedste hilsner fra BørneTelefonen