Gymnasiet er overvældende

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære desperate gymnasieelev.

Jeg synes, at du er SÅ sej. Fordi:
1. Du har oplevet, at fagene var svære i folkeskolen, og alligevel har du kæmpet for at klare det.
2. Du har været væk hjemmefra et helt år, og klaret den store sociale udfordring, som det faktisk er at gå på efterskole.
3. Du har konstateret, at gymnasiets matematikniveau var svært, og du har selv taget initiativ til at søge støtte.
​4. Du har klaret alle dine vigtige afleveringer.

Så mit blik udefra siger: Det kræver både mod, selvstændighed og et godt overblik at tænke og handle som dig, og du er både flittig og engageret. Plus at du trives med din klasse – det er der desværre mange unge som ikke gør. Selvfølgelig skal matematik ikke ødelægge det hele for dig. Du har klaret forhindringer før. Jeg tror, du kan gøre det igen.

Tre ting som jeg tænker, du kan gøre nu er:

Gå til din studievejleder og forklar sagen. Måske har du allerede været der? Prøv igen. Det kan ikke skade. Snak med dem om, at du er blevet helt stille i timerne. De kan måske hjælpe dig med nogle idéer til, hvordan du bliver mundtlig aktiv i dine timer. Det er nemlig meget vigtigt, at du deltager i diskussioner, stiller spørgsmål og svarer. Det vil hjælpe dig rigtig meget med at huske og lære det du skal.
Gå til din mor, og fortæl hende, at du lige nu har brug for lidt support hjemmefra. Hvis ikke hun (eller din far? eller en anden person I kender?) kan hjælpe, så kan hun måske forære dig noget matematik-lektiehjælp i julegave. Det er en god investering at sidde nogle timer hjemme, i fred og ro, og få hjælp. Måske er det en mulighed for jer?
Gå i lektiecafé. Prioritér den tid, selvom du skal skubbe andre ting væk i en periode. Her burde du kunne få relevant hjælp, tror du ikke?

Du skriver, at du føler dig overvældet. Jeg vil gerne fortælle dig, at vi får mange breve fra gymnasielever som føler PRÆCIS det samme som dig. Du er god nok, du er helt normal, og du skal nok klare det, hvis du tager én dag ad gangen. Få hvile og ro. Kan du huske at klappe dig selv lidt mere på skulderen måske?

Husk, at du har det rart i din klasse, så du kan roligt sige noget i timerne, uden at frygte at de griner ad dig. Spring ud i det. Begynd med at sige noget én gang i hver time. Det kan være et 'Hej' til læreren. Herefter noget til spørgsmål, der stilles. Anerkend alt det gode du gør og se på de ting, som gør dig i godt humør.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.