Brev
Føler mig ikke glad mere i livet
Hej. Jeg er en dreng på 16 år, og går i 10. Klasse.
Her for tiden har jeg noget med en pige på 15 år. Vi har det rigtig hyggeligt sammen og vi bliver måske snart kærester. Her for tiden har jeg ikke følt mig som det gladeste menneske på jorden. Det eneste der kan gøre mig glad er hende, der sker så der hvis jeg kommer i et skænderi med hende falder hele min verden fra hinanden.
Jeg har haft selvmordstanker da jeg var yngre og er bange for at jeg får det igen. Mit selvværd er virkelig lavt og klarer mig ikke særlig godt i skolen.
Jeg vil gerne ind på gymnasiet, men mit snit her i 10. Klasse ligger på 4,75. Jeg synes virkelig skolen er kedelig, det er virkelig ikke noget jeg gider mere.
Jeg føler mig generelt bare ikke glad her i livet. Jeg føler bare fra den ene dag til den anden kan alt bare falde fra hinanden. Jeg føler jeg ødelægger alt her i verden og hader bare at være mig.
Jeg hader at være herhjemme, jeg hader mine forældre og har altid ønsket mig en anden familie. Min far har en gang truet mig med at slå mig ned, men han sagde undskyld. Jeg har i flere år skændes med mine forældre hver evig eneste dag. Synes alting er noget lort for tiden og gider bare ik være i mig selv.
Jeg hader mig selv og min egen krop. Har aldrig været glad for min egen krop. Jeg er 180 høj og vejer 52kg og mega tynd. Jeg er begyndt at træne, men synes bare ikke jeg gider gøre noget ud af mig selv. Har altid ønsket mig et andet liv fordi jeg virkelig bare ik føler mig komfortabel i mig selv.
Mit syn er dårligt jeg ser pisse lort og har briller, men bruger dem ikke fordi synes ikke briller klær mig. Synes også bare jeg er pisse grim med eller uden briller. Er lige blevet klippet og det får mig til at ligne en fkn taber. Hader virkelig at være i mig selv og føler mig ik glad.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, hvis du har haft brug for at fortælle nogen om, hvad der sker i dit liv lige nu. Du er rigtig god til at beskrive, hvordan du har det. Og jeg er imponeret over, at du, trods alt hvad der sker for dig, har haft overskuddet til at skrive her ind.
Det fortæller mig, at du ikke har givet op og at du gerne vil have det bedre. Kan du mon genkende det?
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, at du har det helt vildt svært lige nu. Det virker som om, at de tunge og negative tanker fylder rigtig meget i dit liv. Faktisk lyder det som om, at du i en længere periode har haft det svært. Og du endda tidligere har haft selvmordstanker.
Det får mig til at tænke, at der må være noget stærkt indeni dig, siden du stadig kæmper og forsøger at få det bedre.
Jeg vil gerne forsøge, at give dig nogle råd, som du forhåbentlig kan bruge.
Nogen gange kan vi ramle ind i perioder i livet, hvor vi har svært ved at se meningen med det hele. Så kan man godt få følelsen af, at det hele kan falde fra hinanden fra den ene dag til den anden.
Vi taler med mange unge, som har tanker, der minder om dine. Unge, som af den ene eller anden grund, har det svært med deres selvværd, udseende og familie. Flere af disse har også selvmordstanker.
Jeg kan godt forstå, at du er bange for, at dine selvmordstanker vender tilbage. Jeg forestiller mig, at tankerne kom i en periode, hvor du også havde det rigtig svært. Men noget fik måske selvmordstankerne til at forsvinde igen dengang.
Kan du mon huske, hvad du gjorde dengang? Var der noget, der blev bedre? Fik du mon talt med nogen om dine tanker eller gjorde du noget for dig selv, som gjorde, at du fik det bedre?
Jeg spørger, fordi jeg tænker, at der måske er noget fra dengang, som du kan bruge nu.
Det er forskelligt, hvad der hjælper os, når vi har det svært. Nogle har gavn af at betro sig til et andet menneske og på den måde “slippe af” med nogle af de svære tanker. For andre hjælper det at fokusere på noget, som er godt i livet. Eller at gøre noget, som man får det godt af og er glad for, f.eks. spille musik, træne, gå ture eller lave noget sjovt med en ven.
Du har for tiden noget med pigen på 15, som du måske snart bliver kærester med. Det er dejligt, at du har fundet én, som kan gøre dig glad. Og det tyder jo på, at pigen faktisk også er glad for dig og kan se en masse gode ting i dig.
Kan du mon følge mig i det? Jeg kan læse, at du er så glad for hende, at hele din verden falder sammen, hvis I skændes. Det er helt normalt, at blive rigtig ked af det, hvis man skændes med en, som man holder meget af.
Men jeg tænker alligevel, at det ville være godt for dig, hvis du kunne finde mere glæde i livet, altså flere ting der kunne gøre dig glad, udover hende.
Indimellem skal man have hjælp til at finde frem til de gode ting. Når det hele ser sort ud, kan det nemlig være svært selv at se vejen ud.
Men man kan heldigvis få hjælp.
Et sted, man kan få hjælp, er hos lægen. Lægen hjælper ikke kun hvis man har fysisk ondt. Lægen kan og skal også hjælpe, når man har det svært i livet. Når man ikke er glad og har brug for hjælp til at blive det igen. Din læge kender din kommunes tilbud og de muligheder, der er for hjælp til dig. Dine forældre behøver ikke tage med til lægen, men du må gerne tage en ven med.
Hvis du ikke har lyst til at gå til lægen, kan du få hjælp hos Headspace. Headspace giver gratis og anonymt rådgivning til unge (telefon, mail, sms, chat og ansigt-til-ansigt).
Nogle kommuner tilbyder også gratis psykologhjælp til unge. Prøv at google “gratis psykologhjælp” og din kommunes navn, så kan du se, om din kommune har et tilbud.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder der en voksen klar til at tale med dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Jeg synes, at du har udvist enorm styrke og handlekraft ved at skrive herind. Jeg håber, at det giver dig modet til at tage det næste skridt og række ud efter hjælp.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.