jeg er dum

jeg kan ikke finde ud af noget i skolen og kan ikke mærke glæde eller nogen form for følgser

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år,

Det må ikke være rart at have det sådan, som du beskriver. Der er rigtig mange unge mennesker, som i perioder kan have det rigtig svært. Det kan være svært i skolen, med vennerne, derhjemme eller helt andre steder.

Nogle unge har problemer på mange områder på samme tid. Så kan problemerne komme til at forstærke hinanden. Det er vigtigt at få hjælp, hvis det er sådan for dig. Det er ikke godt at have det sådan i længere tid. Lad os tænke sammen over, hvad du kan gøre.

Du skriver, at du ikke kan finde ud af noget i skolen. Er det mon en følelse du har indeni, eller er der nogle, som har sagt det til dig? Grunden til jeg spørger er, at mange kan finde på at være hårde ved dem selv. De kan f.x sige til sig selv, at de skal være den bedste til alt de laver. Er det mon sådan du har det?

Der er også den mulighed, at du mærker, at du faktisk har svært ved alt. Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du snakker med nogle voksne om de tanker. Du kan måske snakke med en lærerne, du stoler på. Eller med studievejlederen på din skole – hvis I har en på skolen? Ville du vil turde det?

Tænk på at en del af lærernes job netop er at hjælpe dig! De har ansvar for at tale med dig og finde løsninger – og f.eks. tilpasse undervisningen til dig.  De kan holde et møde med dig og dine forældre, hvor I kan tale om, hvad der kan gøres. Det har de faktisk pligt til.

Det er altid godt, hvis man kan snakke med sine forældre om sine problemer. De vil måske kunne støtte dig og hjælpe dig i de fag, hvor du føler det er mest svært. Kunne du have mod på det?

Jeg er godt klar over, at ikke alle har forældre, der kan hjælpe. Hvis det er sådan, kan du måske tale med din lærer om, hvor du så kan få hjælp? Er der mulighed for lektiecafe på din skole? Det kan være, at din lærer kan komme i tanker om andre forslag og ideer?

Jeg kan se, at du har det så svært, at du faktisk ikke føler noget. Det må ikke være rart, at have det sådan. Hvor længe har det mon været sådan for dig? Hvis man er ked af det tit, så er det vigtigt, at man snakker med nogle om det. Hvem kan du snakke med?

Hvis du længe (flere måneder) har været trist, så kan det være en god ide at snakke med din læge om det. Du kan vælge at tage dine forældre med derop, men du behøver det ikke. Vi anbefaler altid, at man tager forældre med, hvis man har mod på det og mulighed for det.

Hvis det ikke er muligt, kan du gå derop alene. Du har også mulighed for at ringe til lægen (nummeret står på sygesikringskortet) og få en samtale.

Hvis du har brug for at snakke med nogle om dine tanker, så vil jeg også anbefale dig at ringe til os på 116 111. Alternativt kan du skrive eller ringe til en anden rådgivnings telefonen, som er virkelig gode til at snakke om svære tanker. Tjek dem ud her: https://www.headspace.dk . De tilbyder også gratis rådgivning, hvor man kan komme ind og snakke med en.

Jeg tror, at du snart får det bedre – for jeg kan se, at du tør tage fat i en voksen, der kan hjælpe. Du har jo også vist mig, at du tør skrive herind og fortælle om, hvordan du har det. Skriv ind igen, hvis mine forslag ikke virker. Så finder vi på andre ting, du kan prøve.

Kærlig Hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?