Brev
Er jeg god nok
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 15 år og går i 9. Klasse. Jeg har haft en barndom med tumult og skole- og klasseskift som kan tælles på mere end en hånd.
Jeg har haft en spiseforstyrrelse som har ændret mit syn på verden og mine holdninger til forskellige ting som f.eks. Mad, alkohol osv. Det gør det derfor lidt svært for mig at “følge med” de andre i mine klasse som drikker sig i hegnet hver weekend og fester natten lang. Jeg melder lid fra fordi jeg mener det er forkert at drikke. Det gør så, at jeg føler mig udenfor.
Tilmed er jeg meget dobbeltsidet mht. Skole, da jeg har et meget flot og højt gennemsnit men jeg hader alligevel skole og finder det trælst. Det gør det derfor svært at leve op til mine fine karakterer da jeg ikke falde. Det gør opgaverne ekstra nederen og arbejdsprocessen hårdere.
Samtidig døjer jeg også med en masse tanker om mig selv. Jeg er født med skæve øjne og øjenbryn – altså et asymmetrisk ansigt og det gør det derfor svært for mig at kigge direkte på folk fordi jeg hader mit ansigt. Lige pt. Er jeg nok et par kilo for undervægtig, men jeg ser overvægtig ud, og har derfor svært ved at acceptere min vægt. Min mave buler ud og jeg har store lår som tilmed også er muskuløse. Intet tøj sidder derfor pænt på mig. Jeg skammer mig over at se sådan ud, og hader når folk kigger på mig.
Jeg har også en tvillingesøster som (heldigvis) ikke ligner mig. Hun har et fint symmetrisk ansigts med flotte klare øjne. Jeg er helt modsat hvilket gør det endnu sværere. Hun er født med en helt flad mave og er flot skruet sammen. Det er derfor svært for mig stå ved siden af hende.
Det korte af det lange er, at jeg hader min krop og mit ansigt men værst af alt hader jeg min personlighed. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og nej, en psykolog er ikke vejen. Har prøvet. Håber I kan hjælpe mig.
Hilsen den grimme og dobbeltsidede pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15.
Du lyder som en pige, der har gjort dig virkelig mange tanker om mange ting i livet. Du har fået nogle knubs lyder det til, og det kan påvirke dig. Alligevel er du kommet igennem din Folkeskole med super fine karakterer. Selvom du er træt af skolen lige nu, så er det på længere sigt en styrke for dig, at du trods udfordringer har klaret dig så fint.
Du skal vide, vi er alle forskellige og ser forskellige ud. Vi har alle noget, som vi godt kunne tænke os anderledes. Selv dem, du synes ser perfekte ud, kan gå med samme tanker. Ofte er det en charme at vi har nogle kendetegn, som ingen andre har og vi må øve os på at elske os selv, ligesom dem vi er. Jeg spekulerer på, om du nogensinde har snakket med dine veninder eller måske med din tvillingesøster om, hvad de mener om dig. Måske synes de netop at dit lidt asymmestriske ansigt er charmerende og smukt? Der findes ingen regler der siger, at et symmetrisk ansigt er smukkere end et asymmestrisk. Jeg er sikker på, at du ser skøn og dejlig ud, lige som du er.
Men lige nu er du ramt på dit selvværd. Du ser på dit spejlbillede med meget kritiske øjne. Ingenting er rigtig gode nok. Jeg tænker, at der må være en grund til,  at du har fået sådan et syn på dig selv. Måske har det noget med tumulten i din barndom at gøre? Og så tænker jeg, at du har brug for hjælp til at få vendt billedet, du har af dig selv, til noget mere positivt.Du skriver, at du har prøvet en psykolog. Det betyder altså, at du har søgt hjælp tidligere, og det er virkelig godt. Nu er psykologer ligeså forskellige som alle andre mennesker, så måske har du bare prøvet den forkerte psykolog til dig. Det er vigtigt, at man har en god kemi med sin psykolog ellers kan det være svært at få noget rigtig godt ud af det . Jeg håber du har mod på evt. at prøve en anden psykolog eller i hvert fald at opsøge en voksen, som kan hjælpe dig til at få et andet syn på dig selv.
Lige når jeg læser dit brev får jeg øje på, at du har nogle meget stærke sider. Du står fx ved, at du ikke vil drikke, selvom de andre i din vennekreds drikker sig i hegnet hver weekend. Du er bevidst om, at du har haft en spiseforstyrrelse, og du kan forklare, hvordan den har ændret dit syn på forskellige ting. Det er modent og tænksomt, at du på den måde tager stilling og forholder dig, synes jeg. Du har bestemt noget at være stolt af. Tænker øvelser i at se egne styrker og positive sider også kan være med til at styrke selvværdet? Det håber jeg en voksen eller en psykolog i dit liv kan hjælpe dig med.
Hvis du synes, at det er svært at finde en voksen, som du har tillid til, kan du måske diskutere det med din søster først. Måske kunne I sammen henvende jer til dine forældre, en lærer eller en bekendt, som I kunne snakke med det om. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen. Der kan du få en snak med en voksen, der måske kan hjælpe dig lidt videre på vej.
En ting er sikker. Du har brug for hjælp til at få vendt dine tanker om dig selv. Du har fortjent at have det godt.
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen.