Er der noget i vejen med det?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Kære pige på 15,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt du skriver ind.

Du giver livet en chance

Når jeg læser dit brev, synes jeg virkelig det er så stærkt gået. Wow hvor er du bare sej – det har jeg virkelig brug for at fortælle dig. Du har fuldstændig ret i at det er flot,. Sikke en kamp det må have været, at kæmpe dig ud af alle de svære tanker.

Hvor er jeg bare glad for at høre, at det går bedre med selvskaden. Du har næsten ingen selvmordstanker og dit forhold til mad bliver bedre og bedre.

Du har både ændret på din tøjstil, din makeup, det du spiser og drikker. Du tænker også meget over, hvad du godt vil bruge din tid på og du er ambitiøs. Puha hvor er der sket mange ting i dit liv, på mange punkter. Jeg fornemmer en stor styrke i dig – hvor er det bare fedt, at du ved hvad du vil og hvad du ikke vil.

Jeg får en helt tydelig fornemmelse af, hvilket menneske du er. Det synes jeg er så vigtigt, at du står ved. Som jeg læser dit brev, er det jo også denne måde at leve på, der har hjulpet dig ud af selvskaden, selvmordstankerne og dit svære forhold til mad. Det faktum, gør det jo bare endnu mere vigtigt, at du står ved den her måde at leve på.

Dine venner kalder dig kedelig

Du beskriver, at dine venner synes du er blevet kedelig på grund af dit tøj og din livsstil. Når de er så meget efter dig, får det mig til at overveje, om det er nogen der overhovedet er rare for dig at være venner med?

Jeg synes det er så fint at du respekterer dem og deres valg – men det ser ud til at de har svært ved at gøre det omvendte. Min tanke er faktisk, at det burde gøre dem så glade, at se dig få det bedre mentalt. Men i stedet dømmer de dig på dit ydre og kalder dig bedstemor. Det virker som om, der er en ret negativ atmosfære eller dynamik i dette. Kan du følge mig i den tanke?

Så mit bedste råd er: sig fra og vær ærlig over for dem. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du måske tage en ordentlig snak, hvor du forklarer dem alt det du er gået igennem. Det er selvfølgelig helt op til dig, om det er noget du har lyst til at gøre.

Men på den måde kan du give dem en chance og se hvordan de tager imod det. Hvis de bliver ved med at opføre sig som de gør nu, kan det være du skal overveje, om dit venskab med dem er rart og om det ‘giver’ dig noget. Det håber jeg giver mening?

Kan man finde andre som dig?

Du stiller et rigtig godt spørgsmål, når du spørger om man kan finde andre som dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne finde en klub eller lignende frem til dig, som jeg kunne henvise dig til. Men det er nok desværre ikke helt så enkelt at finde frem til.

Du er heldigvis i en alder, hvor du snart er færdig med folkeskolen, og måske skal ud at søge nye fællesskaber. Uanset om du skal på efterskole, ungdomsuddannelse eller noget helt tredje, vil du sandsynligvis møde nye mennesker, og med tiden vil du kunne mærke, hvem du har det bedst med.

Det er min helt overordnede tanke omkring det. Hvis du har brug for nogle lidt mere konkrete forslag, nævner jeg også et par ideer her:

Overvej at begynde til en fritidsaktivitet, som kunne være noget for dig. En fritidsaktivitet er en rigtig god måde at lære nye mennesker at kende på. Du kan undersøge hvad der er i det lokale foreningsliv eller prøve at lave en liste over ting, du synes kunne være sjove.

Det kunne også være en løbeklub. Det behøver dog slet ikke kun være sport. Det kunne også være at du skulle gå til et aften kursus i tysk eller madlavning. Kan du mon komme i tanke om noget andet du kunne have lyst til?

Jeg håber du kunne bruge mine tanker og ideer til noget

Hold fast i dine mål om at have det godt og gå en god fremtid i møde! Du er på ingen måde kedelig. Det er dit liv og dig der har herredømmet i det, og man må sige du har taget magten tilbage, idet du har fået det godt.

Jeg håber din rejse videre, bliver rigtig god. Husk at du altid må skrive eller ringe på 116111 hvis du får brug for at snakke med os igen. Vi sidder altid klar til at hjælpe og lytte.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?